Skriven av: Robert Gustafsson Läst: 2671 ggr. Kommenterad: 0 ggr.


Intervju med BLOWBACK

Hej BLOWBACK - ni Àr en ny bekantskap för Werock.se. Vilka Àr ni?
Vi Ă€r ett gĂ€ng snubbar frĂ„n Örebro, som har spelat tillsammans sedan sommaren 2004. Bandet bestĂ„r av Stefan Noren (sĂ„ng), Sebastian Kimber (gitarr), Henrik Evertson (trummor) och Christian Kimber (bas). Vi har turnerat ett par svĂ€ngar i Tyskland med omnejd (Holland, Österike osv.) samt slĂ€ppt en splitplatta med Asteroid (progg/stonerband), en sjĂ€lvslĂ€ppt (i samarbete med Recordheaven/Transubstans) fullĂ€ngdare "Morning Wood" och nu det senaste verket, vĂ„r andra fullĂ€ngdare "Eight Hundred Miles" som slĂ€pps pĂ„ Transubstans Records.


Blowback. Foto: Erik JĂ€rlefors

Jaha, Örebro, NĂ€rkes huvudsĂ€te. Det Ă€r en stad som förstĂ„s har en del mer eller mindre kĂ€nda akter & personer för oss som har ett öra mot marken och lyssnar pĂ„ hĂ„rdare musik. Kenta Philipsson frĂ„n bla TORTURE DIVISION & THE PROJECT HATE MCMCIX finns dĂ€r, likvĂ€l som bland annat COLDWORKER och MILLENCOLLIN. Och Studion Fascination Street, förstĂ„s. Hur Ă€r musikscenen? Stöter ni pĂ„ varandra, influerar ni varandra lokalt?
Örebros musikscen Ă€r och verkar förbli ett mysterium, det finns i huvudsak tvĂ„ stĂ€llen att spela pĂ„ i dagens lĂ€ge.... det ena Ă€r en klubb för lite mindre etablerade band (men Ă€ven öppet för de mer etablerade om man sĂ„ vill) och sĂ„ har vi den renodlade Rock/metal klubben Virus dĂ€r man kan spela om man har tur. Det Ă€r ganska hĂ„rt tryck pĂ„ scenen hĂ€r eftersom örebroarna kan vara nĂ„got svĂ„rflirtade att fĂ„ ut pĂ„ "mindre" akter.
TrÀffade faktiskt Kenta pÄ systemet hÀromdagen, o bÄde PROJECT o COLDWORKER har saker pÄ g... inget han var sugen att utveckla i kön dock, men det skrevs Ät PROJECT och COLDWORKER hade just spelat in nÄgon demo... (Hoppas jag minns rÀtt nu sÄ det inte var tvÀrt om!) MILLENCOLLIN Àr ju MILLENCOLLIN, och de gör sin grej samt att de har nÀstan samtliga sidoprojekt. Ja, det Àr klart man stöter pÄ varandra, vissa mer Àn andra sÄklart. Man snackar lite och sÄ, kanske försöker tipsa om lösningar pÄ smÄ problem som dyker upp i vardagen för band som Àr aktiva, vilket kan vara allt frÄn tips om spelstÀllen och bolag osv, till att tillfÀlligt fÄ lÄna nÄgon stÀrkare eller repa.

Er platta "800 Miles" Àr under luppen pÄ Werock.se - hur skulle ni vilja beskriva den?
Vi hoppas sjÀlvklart att mÄnga kan tilltalas av plattan, vi tycker sjÀlva att det Àr hyffsat basic rock i grunden. MÄlet nÀr vi gick in i studion var att försöka göra musik som gjorde sig lika bra pÄ platta som live, vi tyckte inte sjÀlva att vi lyckats riktigt med det tidigare. Fast, nu hade vi nÀstan 14 dagar i studion o det kÀndes som en evighet jÀmfört med hur fort vi jobbat innan, och vi tycker att det hörs. Den Àr lite mer genomtÀnkt och har mer av en röd trÄd nÀr det gÀller ljud, text och i utförande Àn vi lyckats med tidigare. Vi ville ocksÄ göra en skiva som inte var lika nischad som det vi slÀppt tidigare (kanske Àr att svÀra i kyrkan men sÄ Àr det). De influenser som vi har... och det vi i bandet oftast lyssnar pÄ Àr nog band som; LEAF HOUND, DUST, SAM GOPAL, BLUE CHEER, CLUTCH osv. Huvudsaken Àr att det svÀnger!

Skivan Àr inspelad i Unisound med Dan Swanö vid spakarna, den gamle legendaren som stÄr bakom sÄ mÄnga hÄrdare produktioner. Hur har samarbetet sett ut?
Första gÄngen vi kontaktade Swanö var inför mixningen av "Morning Wood", det hade kört ihop sig för oss och vi frÄgade om han kunde tÀnka sig att reda ut ljudfilerna Ät oss. Han var sjukt duktig och effektiv, sÄ nÀr "Eight Hundred Miles" skulle spelas in sÄ tog vi kontakt igen, den hÀr gÄngen sÄ var Danne involverad frÄn första stund och vi diskuterade ljudbilder och referenser - det hÀr Àr ju inte hans vanliga pÄse rent genre mÀssigt. Men sjÀlva inspelningen gjorde vi i Snuff Music Solution studio, en liten studio som ligger nÀra repan. NÀr det kommer till ljudet sÄ hade vi som mÄl att den skulle slÀppas pÄ vinyl (kommer inom kort med 2 extra spÄr) och att vi ville att den skulle mixas dÀrefter, sÄ efter han varit nere o hjÀlpt oss lite i studion sÄ spelade vi in lÄtarna sen tog Swanö över med mix o master. Dan Àr otroligt duktig, sÄ vi tycker att han gjorde ett fantastiskt jobb!

Jag hÄller med om att ljudbilden Àr störtskön, det andas verkligen rock'nroll med ett halmstrÄ i mungipan och solen i ögonen, och nu nÀr ni sÀger det sÄ förstÄr jag att mÄlet varit att det ska vara "vinylkÀnsla" pÄ det. För mÄnga av Werocks yngre lÀsare Àr nog vinylformatet nÄgot man inte Àr sÄ bekant med, och med tanke pÄ hur konsumtionen har förÀndrats (Spotify, t ex) sÄ kan man ju fundera pÄ vilka som köper en vinylpressning?
NÀr det kommer till just vinyl sÄ verkar efterfrÄgan öka nÄgot, kanske beror det just pÄ Spotify och det lite trista cd-formatet. De som Àr intresserade av musik och att köpa musik vill ofta ha ett format som kÀnns, de köper skivan och har men lyssnar pÄ datorn. Det Àr klart att man sÀljer mer cd Àn vinyl sÄ det Àr lite av ett kvitto och en ynnest att fÄ möjlighet att pressa vinyl, vi har ju velat förut sÄklart men dÄ fÄtt bekosta kalaset sjÀlva, sÄ nu nÀr vi har blivit erbjudna att fÄ den pressad Àr det ju bÄde svÄrt och korkat att sÀga nej! Det ska verkligen bli skitkul, och vi ska snart in i studion för att smÀlla in ett par bonusspÄr till vinylen!


Blowback. Foto: Erik JĂ€rlefors

Kul! Men hörrni, det finns ju andra fördelar med sÄnt som Spotify. Det globala perspektivet, t ex. Var finns era fans, demografiskt och geografiskt? MÀrker ni nÄgon koppling till var ni spelat live och var ni sÀljer skivor?
Det verkar vara mycket amerikaner och tyskar som köper vÄra skivor och hör av sig, men vi fÄr respons frÄn mÄnga lÀnder, en hel del frÄn Australien samt Ryssland (Hahaha, dÀr fanns plattan för nedladdning innan vi fick den frÄn press!), men det Àr svÄrt att veta eftersom vi inte har nÄgon direkt inblick. Dock, sÀg att det Àr mycket tyskar, jÀnkare o kanadensare, men Àven Italien och Grekland har börjat visa ett större intresse. Vi ska bland annat medverka i en lite större italiensk musiktidning, det blir kul!

Demografiskt Àr ju ocksÄ svÄrt att svara pÄ, enligt statistiken pÄ Myspace (om man nu ska dra sÄ stora trissor pÄ den) sÄ ligger vÀl Äldrarna runt 20-40, sen exakt hur det ser ut dÀremellan och runtikring Àr omöjligt att sÀga. Det verkar vara alla möjliga som skriver till oss och tittar och lyssnar, och kanske ca 35-40% Àr tjejer och resten mÀn. Vi tilltalar alla!

Klart att nÀr man varit nÄgonstans och spelat sÄ har det större genomslagskraft dÀr, det blir vÀl lite mer personlig relation till musiken och bandet om man har haft möjlighet att se och höra det live... en del Äker ju 20-30 mil för ett gig!

Aha. SlÄr det igenom i media ocksÄ, har ni spelats pÄ radio? Och vad Àr kÀnslan som musiker om det hÀnder - slÄr det drömmen om att fÄ ge ut en vinyl?
Ja, en del tysk radio sÄklart, men har ocksÄ sett att P3 har smÀllt pÄ The Only Thing I Have ett par tre gÄnger i olika program, men hur det kÀnns att höra det pÄ radio vet jag inte eftersom man inte vet i förvÀg nÀr de spelas.. men det vore fett om man skulle tajma in det nÄgon gÄng!

Klart man blir skitglad nĂ€r nĂ„gon sĂ€ger att de har hört ens lĂ„t pĂ„ radio, men jag vet inte vad slĂ„r högst - radio eller vinyl. Olika sorters glĂ€dje, olika format, men de e klart att de Ă€r ju ett litet kvitto pĂ„ att det faktiskt funkar lite det man hĂ„ller pĂ„ med. NĂ€r det Ă€r glest mellan spelningar och sĂ„nt finns det ju mörka stunder dĂ„ man undrar
”va fan....Ă€r vi sĂ„ kassa och för dumma att ge upp?”, sĂ„ nĂ€r det kommer sĂ„ blir man ju glad igen och fĂ„r ny energi och vill mer...

”Eight Hundred Miles” Ă€r som sagt andra given. Hur har ni utvecklats frĂ„n första skivan "Morningwood"?
Vi har vÀl hittat ett sÀtt att jobba som funkar för oss, skivan Àr mer igenomtÀnkt Àn tidigare, vi hade lÀngre studio tid som jag nÀmnde förut, samt att vi hade jobbat med materialet under lÀngre tid Àn innan, mognare pÄ nÄgot sÀtt. Vi har vÀl ocksÄ blivit lite erfarnare vad gÀller vÄrt musicerande i stort. Mer engagemang och kunnande i hur man fÄr det att lÄta som man vill!

SjÀlv har jag haft No Soul och Away From The Planet i huvudet den senaste tiden, men vilka Àr era favoritlÄtar pÄ plattan, och varför?
No Soul Àr faktiskt ocksÄ en av vÄra favoriter, det var kul att lÀgga munspel och jobba fram kÀnslan i lÄten med bÄde rent o distat ljud. Haha, för övrigt kommer vi faktiskt inte helt överrens vad gÀller vilka som Àr favoriter efter det, vi har alla olika Äsikter och favoritpartier osv. Vi Àr faktiskt rÀtt nöjda, om man nu fÄr sÀga sÄ!

Haha, det kan jag förstĂ„ att ni Ă€r. Jag upplever för övrigt att texterna till stora delar Ă€r ganska utlĂ€mnande och personliga. Kan- och vill – ni berĂ€tta lite berĂ€tta lite om era tankar runt lyriken och dess tema?
Kul att det hörs, ja texterna Àr i allra högsta grad personliga, och vi har vÀl alla varit med och filat pÄ nÄgon text och tillfört, frÄn egna erfarenheter... Det mesta materialet kommer frÄn en turbulent tid rent privat för alla av oss... det har nog satt sin prÀgel. KÀrlek och vuxenliv osv kan vara en bitch!

Det dĂ€r Ă€r en grej jag har funderat lite pĂ„. NĂ€r texterna Ă€r sĂ„ pass personliga, och behandlar livet i stort - hur Ă€r det att framföra dem live, upprepade gĂ„nger? Återupplever man svĂ„ra stunder, blir det en "reningsprocess" eller tröttnar man till slut?
Nja, har inte reflekterat över det sÄ mycket, det Àr vÀl mest i skrivandets stund och de gÄnger man sjÀlv skulle lyssna pÄ plattan att man kan reflektera över texterna, nÀr man spelar Àr man i regel jÀvligt lycklig! Men de har ju en inneboende kÀnsla som man ÀndÄ försöker förmedla, fast det Àr sÄ integrerat i musiken sÄ just i spelstunden tÀnker man inte sÄ mycket... sen har vi ju tyvÀrr inte haft sÄ mÄnga möjligheter att framföra 800-lÄtarna live sÄ mycket Àn - men det kommer!

Det hoppas vi verkligen att det gör, vilket leder oss till frÄgan om vad som hÀnder nu för BLOWBACK? Har ni nÄgra spÀnnande planer ni kan berÀtta om?
NÀrmast ligger vÀl inspelningen av de bonusspÄr som ska ligga pÄ vinylen som kommer ut senare, vi springer in i studion om nÄgra veckor och som sist Àr det Dan Swanö som mastrar o mixar, förstÄs i samma studio som sist. Det ska bli sjukt kul att fÄ pressa vinyl, en pojkdröm som gÄr i uppfyllelse. Vi letar Àven efter ett nytt bokningsbolag i dagslÀget, det underlÀttar nÀr man vill ut pÄ vÀgarna igen, det Àr trots allt det roligaste som finns.

HÀrligt att höra, vi hÄller tummarna och följer med spÀnning fortsÀttningen. Till sist - nÄgra snabba avslutande frÄgor:

€€ Vilka skivor var bÀst 2009?
Hmm lite pinsamt... bara Henrik som köpt en platta som kom ut 2009, sÄ det fÄr bli ALICE IN CHAINS senaste!

€€ Snyggaste skivomslaget genom tiderna?
Aaaahhh det hĂ€r Ă€r trixigt, sjukt svĂ„rt att vĂ€lja! Ska man vĂ€lja en klassiker sĂ„ som PINK FLOYD ”Dark Side Of The Moon”, eller nĂ„got mer flummigt; SANTANA – ”Abraxas”, eller nĂ„got mer otippat... CROSBY, STILLS, NASH AND YOUNG "Deja Vu"-plattan??? Lite olika stilar men snygga omslag allihop. Fan ett till, CREAM ”Disraelli Gears”!

€€ Den klassiska öde ön - vilka tre plattor tar BLOWBACK med sig?
Hmm ska vi komma överrens sĂ„ fĂ„r det bli nĂ„got av det som oftast gĂ„r i turne bussen, haha pinsamt nog sĂ„ skulle vi nog ta med oss samtliga Tintin avsnitt brĂ€nt pĂ„ en dvd, det Ă€r bra skit, Haddock e en klassiker! NĂ„gon ZEPPELIN-platta blir det nog med, ”Zeppelin II” eller ”Houses Of The Holy”. Hmmm nummer tre blir svĂ„rare eftersom vi Ă€r fyra i bandet, men PINK FLOYD igen dĂ„ kanske... och ”Dark Side Of The Moon”.

Snabba frÄgor, snabba svar. Tack för intervjun. Vi hörs!

Robert Gustafsson
2010-04-06

LÀs ocksÄ:
Recension av albumet "800 Miles"





Lämna en kommentar till artikeln:
(Kommentarer som anses stötande, innehćller personangrepp, reklam eller pć annat sätt inte följer vćra riktlinjer kommer att plockas bort.)





Till startsida »