Skriven av: Martin Bensch Läst: 1549 ggr. Kommenterad: 0 ggr.


Intervju med Ivan Munguia, BRAIN DRILL

2008 fick jag i uppdrag att recensera ”Apocalyptic Feasting”, BRAIN DRILLs debutskiva. Skivan var verkligen en utmaning, men nĂ€r uppföljaren ”Quantum Catastrophe” ryktades vara pĂ„ gĂ„ng hade jag i det nĂ€rmaste blivit beroende av den supertekniska och synnerligen brutala form av dödsmetall bandet spelar. Via mejl fick WeRock en intervju med bandets basist Ivan Munguia.

“Apocalyptic Feasting” (2008) Ă€r fortfarande en av de mest utmanande skivor jag hört, och ”Quantum Catastrophe” fortsĂ€tter er linje av att spela musik pĂ„ en sinnesjuk nivĂ„. Gjorde ni en medveten satsning pĂ„ att skriva lĂ„tar som var nĂ€stan mer tekniskt utmanande att spela Ă€n pĂ„ ”Apocalyptic
” eller utvecklades lĂ„tarna mer naturligt?

- BÄde och. Med bandets nya line-up ville vi naturligtvis bevisa att vi kunde övertrÀffa den förra skivan. Jag kan dock se hur musiken har utvecklats frÄn första skivan. Dylan (Ruskin, gitarr) pressar sig alltid att skriva meckigare musik, och att pressa grÀnserna för extrem metal har blivit en del av vad BRAIN DRILL handlar om. Jag tror att om vi hade tagit ett steg tillbaka och skrivit nÄgot lugnare musik sÄ hade vi gjort mÄnga mÀnniskor besvikna.

Produktionen pĂ„ “Quantum Catastrophe” Ă€r sĂ„ mycket bĂ€ttre Ă€n pĂ„ ”Apocalyptic Feasting”, speciellt trummorna lĂ„ter mycket bĂ€ttre med mindre trigg. Vad anser du om detta?

- Jag hĂ„ller med. Trummorna spelades in pĂ„ ett akustiskt trumset, till skillnad frĂ„n ”Apocalyptic
” som spelades in pĂ„ ett digitalt V-Drumkit tror jag. Tonen pĂ„ det akustiska kitet gör inspelningen mycket brutalare och tung. Som helhet Ă€r ljudbilden mycket tyngre Ă€n innan. Zack Ohren bestĂ€mde sig för att göra ljudbilden varmare, vad nu det betyder, Ă€n innan. Det lĂ„ter matigare i vilket fall och gitarrerna gĂ„r igenom mycket mer Ă€n tidigare

Kan du beskriva inspelningsprocessen?

- Vi spelade in pĂ„ Castle Ultimate Studios, dĂ€r vi alltid spelat in, med Zack Ohren. Zach gör ett fantastiskt jobb, vilket Ă€r skĂ€let till att vi kom tillbaka. Albumet spelades in pĂ„ totalt sex dagar. Alla blir totalchockade nĂ€r jag berĂ€ttar det. Vi gick in och spelade in trummorna non-stop pĂ„ tvĂ„- och ett halvt dygn. Gitarrerna tog ungefĂ€r en- och en halv dag, basen en halv och sĂ„ngen lades pĂ„ en dag. ”Apocalyptic Feasting” spelades in pĂ„ kortare tid, sĂ„ vi kĂ€nde att vi kunde göra inspelningen pĂ„ sex dagar. Trots att strömmen gick och att studion besöktes av rĂ„ttor klarade vi av att spela in plattan pĂ„ sĂ„ kort tid. Vi lade helt enkelt minimalt med tid pĂ„ att Ă€ta och besöka toan.

Konceptet bakom ”Quantum Catastrophe” verkar vara att vi stĂ„r pĂ„ kanten till massutplĂ„ning. Varför valde ni detta tema till skivan?

- Vi Àr ju ganska nÀra i tiden till det ökÀnda 2012 [dÄ jorden skall förgÄs enligt Mayaindianerna] sÄ vi tyckte att det kunde vara ett passande tema för skivan. Vi vill gÀrna tÀnka pÄ skivan som soundtracket till undergÄngen.

Det brukar ju sÀgas att andraalbumet Àr mycket svÄrare att göra Àn det första. Hur kÀnde ni inför den nya plattan med detta i bakhuvudet.

- För min del Àr detta första plattan med BRAIN DRILL sÄ vad gÀller min del var det nog lÀttare. Dylan öste ur sig lÄtar i hÀpnadsvÀckande hastighet, han var verkligen i zonen under lÄtskrivningsprocessen. De tvÄ lÄtarna jag bidrog med till skivan gjordes ocksÄ vÀldigt snabbt. Vi Àr vÀldigt nöjda med slutresultatet i vilket fall, och det Àr det enda som betyder nÄgot.

Du gick med i BRAIN DRILL för nÄgra Är sedan, och hade inte möjlighet att bidra med material till den första skivan. Hur stort var ditt bidrag pÄ nya plattan?

- Jag skrev gitarrpartierna till tvÄ lÄtar, och spelade Àven gitarr pÄ dessa. Plus att jag skrev samtliga basstÀmmor till alla lÄtar förutom tvÄ. Jag fick lÀmna mitt eget avtryck pÄ delar av musiken vilket ju var trevligt, men jag hade ocksÄ mÄnga partier dÀr jag följde gitarrstÀmman.

Att spela den typ av musik ni gör krĂ€ver exceptionell skicklighet – kan du berĂ€tta nĂ„got om din egen personliga utveckling som bassist innan du gick med i BRAIN DRILL?

- Jag började som gitarrist, redan nÀr jag var 12, 13 Är gammal. Jag ville spela metal redan som nybörjare, och pressade mig hela tiden med att förbÀttra min teknik. NÀr basplatsen i ODIUS MORTEM blev ledig visste jag att jag hade skickligheten för att spela deras musik, och sÄg detta som en stor chans att förbÀttra mig pÄ. Det var första gÄngen jag plockade upp en bas, och jag har verkligen anstrÀngt mig för att bli bÀttre Àn jag redan var. Allt jag kan sÀga Àr att om man verkligen vill spela death metal mÄste man verkligen vara förberedd pÄ att öva mycket.

Vilka Àr planerna för BRAIN DRILL den nÀrmsta framtiden? Planerar ni att komma till Europa?

- Jag önskar att jag kunde svara pÄ det. Det verkar som om vi verkligen Àr tvungna att hoppa genom brinnande ringar för att komma med pÄ vilken som helst turné. Vi planerar en grej i staterna i sommar, men just nu finns det inga planer pÄ att Äka över till Europa. Var dock sÀkra pÄ att sÄ snart som tillfÀlle ges kommer vi över för att spela för vÄra europeiska metalbröder.

/Martin Bensch
2010-05-23

LÀs ocksÄ:
recensionerna av albumen "Quantum Catastrophe" och "Apocalyptic Feasting".





Lämna en kommentar till artikeln:
(Kommentarer som anses stötande, innehćller personangrepp, reklam eller pć annat sätt inte följer vćra riktlinjer kommer att plockas bort.)





Till startsida »