Skriven av: BiblioteKarin Läst: 2162 ggr. Kommenterad: 0 ggr.


Intervju med Patrik Carlsson i EYECULT, juli 2010

EYECULTs debutalbum ”Morituri Te Salutamus” recenseras just nu pĂ„ WeRock och jag fick möjlighet att stĂ€lla nĂ„gra frĂ„gor till Patrik Carlsson, sĂ„ngare, gitarrist och lĂ„tskrivare i bandet. Vi börjar med bandet sjĂ€lvt och dess bakgrund.

- Hails Karin och WeRock! EYECULT Àr ett sidospÄr till vÄrt huvudband ANACHRONAEON och uppkom i sin första form Är 2004 för att jag ville göra nÄgot radikalt annorlunda mot vÄr huvudsyssla. SÄhÀr i efterhand kanske inte den sjÀlvbetitlade "Eyecult" lÀt sÄ vÀrst annorlunda Àn vad ANACHRONAEON kom att bli, men det var ÀndÄ nÄgot jag kÀnde att jag var tvungen att göra just dÄ. Jag Àr inte endimensionell vad gÀller musik, sÄ det kan mycket vÀl tÀnkas uppstÄ andra typer av projekt i framtiden. Det beror helt pÄ vart inspirationen tar mig.

- BanduppsĂ€ttningen Ă€r precis som i ANACHRONAEON, dvs jag komponerar och kör allt utom trummor, och Andreas Åkerlind trummar och innehar större biten av studioteknikerrollen för att underlĂ€tta allt. Vi har spelat tillsammans sedan Ă„r 2000 i olika konstellationer, sĂ„ vi kĂ€nner varandra utan och innan. Ibland behöver vi inte ens sĂ€ga saker för att ta gemensamma beslut.

”Morituri Te Salutamus”, dvs ”Vi som ska dö hĂ€lsar dig” Ă€r namnet pĂ„ plattan och det lĂ€r vara den fras med vilken gladiatorerna hĂ€lsade den romerska kejsaren. Vem hĂ€lsas pĂ„ detta sĂ€tt med ert debutalbum, och vilka Ă€r det som ska dö?

- HÀlsningen gÄr ut till döden, och de som ska dö Àr givetvis vi alla. Tycker den kopplingen Àr rÀtt uppenbar om man kikar pÄ omslaget.

Filosofi, religion och historia
Albumets sju lÄtar spÀnner över vidare Àmnen Àn vad traditionell black metal ofta gör. HÀr tangeras bÄde sociala och livsfilosofiska frÄgor.

- Vi har inte nÄgra som helst kopplingar till black metal-scenen, i den mÄn det över huvud taget finns en sÄdan numera, eller att vi i den klassiska bemÀrkelsen ser oss sjÀlva som "true", eftersom en sÄdan stÀmpling och en strÀvan efter en sÄdan stÀmpel automatiskt innebÀr att man pÄ nÄgot vis kÀnner att man behöver anpassa sig till skrivna och oskrivna regler för hur man bör bete sig som associerad till subkulturen black metal. DÀrför har jag valt att lyfta de bitar som ligger mig nÀra nÀr jag tog mig an jobbet att skriva "Morituri Te Salutamus". Jag kan bara utgÄ ifrÄn mina egna vÀrderingar och köra dem genom mitt personliga filter för att pÄ sÄ sÀtt skapa en hyllning till det jag gillar med black metal utan att behöva bry mig om att nÄgon insnöad elitist kan ha Äsikter om detta. Ett sorts filosoferande kring hela fenomenet black metal ur personlig vinkling helt enkelt.

Symboliken i texterna Ă€r tagna frĂ„n breda historiska teman som romersk historia, nordisk mytologi och katolska kyrkans terminologi. ”
 you still don't understand, that the Swastika and the cross goes hand in hand” sĂ€gs det i lĂ„ten Oblivion, en tydlig spark i riktning mot kristendomen. Samtidigt en djup grĂ€nsdragning gentemot dem inom black metal-scenen som flirtar mer eller mindre med nazistiska idĂ©er.

- Ja, detta Àr min personliga Äsikt om att en ideologi eller religion som inte fÄr granskas av utövarna Àr detsamma som fascism. Det gÀller vare sig det handlar om religion eller politik. Min egen synvinkel pÄ det hela Àr att alla sÄklart fÄr ha sina Äsikter, hur extrema de Àn mÄ vara, men dÄ fÄr man ta att man blir granskad.

- Jag har alltid fascinerats av mytologi och religiösa myter av alla olika slag. Över huvud taget flyter den misantropiska Ă„dran rĂ€tt kraftigt i bĂ„da mina band och det Ă€r i religion och historia man hittar mest material att stĂ€rka pĂ„stĂ„endet om att mĂ€nniskan egentligen bara Ă€r en parasit pĂ„ jorden och inte mer vĂ€rd Ă€n nĂ„got annat djur i naturen, i somliga fall till och med mindre. Det rĂ€cker ju att plocka upp en nyhetstidning för att fĂ„ material som rĂ€cker till fem plattor minst.

- Att man i vissa kretsar blir betraktad som svÄr för att man funderar kring saker som dessa, förstÀrker bara mitt behov av att inkludera den mÀnskliga fÄrflockens aningslösa och ytliga beteenden i mina texter och musik Àn mer. Uppenbarligen Àr det viktigare för de flesta att jaga statussymboler, fylla pannorna med botox och skaffa sÄ mÄnga trendiga prylar som möjligt för att fylla sitt andliga hÄlrum Àn att faktiskt fundera lite kring varför de egentligen vandrar hÀr pÄ jorden.

SÄ blir ocksÄ resultatet en fascinerande lyrik som bÄde berör och ger lyssnaren anledning att tÀnka till. Musikaliskt Àr EYECULTs black metal dock ganska traditionell, om Àn med generösa melodiska inslag.

- Ja, musikmÀssigt ville vi följa de traditioner som gjorde att vi sjÀlva fastnade för black metal till att börja med. Det Àr pÄ nÄgot vis en less-is-more-konst som kan vara ganska utmanande att skriva, för en som i vanliga fall visserligen inkluderar en del black metal-stÀmning i musikskrivandet, men som samtidigt tycker om att mecka till det, och blanda friskt mellan stilar. NÀr vi gjorde den hÀr plattan var mÄlet att hylla de kungliga black metal-alster som skapades pÄ 90-talet. Det var utgÄngspunkten. Band inom black metal som jag vill framhÄlla Àr DARK FUNERAL, MARDUK, DISSECTION, EMPEROR, MAYHEM, WATAIN, FUNERAL MIST, NAGLFAR och 1349.

- De generösa melodiska inslagen Àr nog det som automatiskt kommer nÀr jag plockar upp gitarren. Jag var noga med att det inte skulle bli alldeles för mycket melodier sÄ att det tummar pÄ den karga stÀmningen jag var ute efter, men hur det gick Àr vÀl egentligen upp till lyssnaren att avgöra, huruvida jag lyckats eller ej.

Idel Àdel norsk och svensk black metal bland idealen konstaterar jag. Patrik berÀttar ocksÄ vad som i övrigt inspirerar honom som lÄtskrivare, och om musik han sjÀlv lyssnar pÄ.

- Oftast Ă€r det en kĂ€nsla som uppkommer i nĂ„gon situation. Kan vara nĂ€r man lĂ€ser nĂ„got, eller ett ögonblick i en film. Kanske lukten av regn mot hösten. Hösten Ă€r min mest kreativa sĂ€song. Jag fĂ„r hur mycket gjort som helst dĂ„. NĂ€r det kommer till vad jag lyssnar pĂ„ sĂ„ finns det sĂ„ oĂ€ndligt mĂ„nga olika influenser att det förmodligen Ă€r omöjligt att peka ut nĂ„got specifikt. Jag lyssnar pĂ„ mestadels extrem metal, men Ă€ven pĂ„ band som ALCEST, KANSAS, AYREON, VANGELIS, SYMPHONY X etc. 

- Inspiration kan slÄ till nÀr som helst, hur som helst. Det Àr bara nÄgot man kÀnner i kroppen att "nu Àr det dags, fram med gitarren". Men mÄnga gÄnger ser jag skapandet som hÄrt arbete. Man kan inte sitta och vÀnta pÄ inspirationen jÀmt. Det Àr bara att köra. Oftast har jag schemalagt speltid.

Med mÄnga jÀrn i elden
Förutom i EYECULT spelar alltsĂ„ Patrik och Andreas Åkerlind tillsammans sedan tidigare Ă€ven i ANACHRONAEON, dessutom finns det ytterligare ett band, HUMAN FAILIURE, nĂ„gonstans i kulisserna. Jag undrar hur banden hĂ€nger ihop och om inte tanken fanns att ge ut all musiken under samma bandnamn.

- Nej, det har aldrig funnits pÄ kartan. EYECULT började som mitt projekt. I början, kring 2004, var det inte ens bestÀmt att Andreas skulle trumma. Men det föll sig naturligt och sÄ blev det. Vi sticker dock aldrig under stol med att ANACHRONAEON Àr huvudbandet, medan EYECULT Àr en skapelse dÀr jag söker göra nÄgot drastiskt annorlunda som kreativ outlet. Vi hÄller för övrigt pÄ att mixa uppföljaren till ANACHRONAEONs "The Futile Quest for Immortality".

- HUMAN FAILURE var Andreas idé. Vi spelade i ett annat band som splittrades och dÄ Andreas tyckte kemin stÀmde, föreslog han att vi skulle fortsÀtta pÄ den banan. HUMAN FAILURE slÀppte tvÄ fullÀngdsdemos, och en vecka efter att tredje demon "Tales from a Hollow Eternity" slÀppts tog vi namnet ANACHRONAEON dÄ ett tyskt band som uppkommit kring samma Är som oss ocksÄ hette HUMAN FAILURE. För att slippa framtida problem gjorde vi sÄ.

Debutalbumet ”Morituri Te Salutamus” kom alltsĂ„ i december 2009. Jag undrar vad som hĂ€nt sedan dess och vad EYECULT gör nu.

- Tja, inte mycket. Nu Àr det ANACHRONAEON som gÀller, sÄ tills jag kÀnner att det Àr dags att sÀtta igÄng med EYECULT igen ligger det vilande. Dock har jag redan gjort nÀsta plattas omslag, skrivit flera texter och tvÄ lÄtar Àr jag helt klar med musiken till. SÄ förmodligen mot vintern sÄ kan jag komma igÄng med lite nytt material. Spelningar genomför vi varken med EYECULT eller ANACHRONAEON. VÄra livssituationer tillÄter inte det. Dessutom Àr vi jÀvligt noga med vilka vi slÀpper nÀra banden, och vi Àr inte intresserade av nÄgra som redan spelar i 30 konstellationer, vilket verkar vara kutym idag.

De olika lÄtarna pÄ albumet har tillkommit utspritt under ganska lÄng tid och Patrik berÀttar hur lÄtskapandet i bandet gÄr till.

- Jag pÄbörjade plattan, sedan blev jag farsa och det blev ett lÀngre uppehÄll med musiken. Sedan lossnade det för ANACHRONAEON lite och vi körde vidare pÄ det spÄret. Det Àr anledningen att det tagit tid. Egentligen jobbar vi vÀl inte annorlunda nu heller, det Àr bara det att ANACHRONAEON prioriteras högre.

Avslutningsvis undrar jag vilka lĂ„tar pĂ„ ”Morituri Te Salutamus” som betyder mest för Patrik personligen.

- Oj, den frÄgan var rÀtt svÄr att svara pÄ. Jag tycker att alla tillsammans bildar helheten. Men jag gillar manglet i Skuld och Ashes lite mer Àn resten. Minst intressant tycker jag kanske Slave Àr, det var den första jag skrev till "Morituri Te Salutamus".

- Kolla in oss pÄ EYECULTs myspace. Just nu finns inte lÄtarna som digital release, men vi har en hög med skivor som vi vill bli av med. Hör av er om ni gillar snabb black metal i den skandinaviska skolan.

Tack för att vi fick veta lite mer om EYECULT och dina andra projekt. Jag vill avsluta med att önska er varmt lycka till framöver, och jag hoppas att det inte dröjer allför lÀnge innan nÀsta album dyker upp!

- Tack sjÀlv! Det kommer en ny platta... kan bara inte svÀra pÄ exakt nÀr.

/ BiblioteKarin
2010-07-16

LÀs ocksÄ:
Recension av ”Morituri Te Salutamus”
Recension av ANACHRONAEONs "The Futile Quest for Immortality".





Lämna en kommentar till artikeln:
(Kommentarer som anses stötande, innehćller personangrepp, reklam eller pć annat sätt inte följer vćra riktlinjer kommer att plockas bort.)





Till startsida »