Skriven av: Robert Gustafsson Läst: 2918 ggr. Kommenterad: 0 ggr.


Record Heaven och Transubstans Records är verksamheter som drivs av eldsjälar. I en allt svårare och tuffare marknad strävar de efter att pyssla med det som ligger dem närmast - bra musik!

        

Jonny, kan du kort berätta om affärsidén och verksamheten som RECORD HEAVEN och TRANSUBSTANS RECORDS har?  
Vet inte hur mycket affärsidé detta är. Det började för 22 år sedan då jag fick ett vikariat på Record Heaven, och det blev som så att jag inte slutade. Grunden på Record Heaven & Transubstans är i praktiken att syssla med musik som vi själva tycker om, och på något sätt har vi lyckats hålla oss kvar. Vi är tre musiknördar som köper / säljer / producerar musik som vi brinner skarpt för.
 
Som konsument har de senaste fem åren verkligen inneburit förändringar i hur skivor och musik distribueras. Spotify har kommit, nedladdningen har tagit kål på många klassiska skivaffärer. Hur har det påverkat er som webshop?  
Jo, man kan lugnt säga att det har förändrats, och det är även en öm fråga som blir fel hur man än svarar. Givetvis har vi märkt av en vikande försäljning. Vi har kompenserat med ett bredare utbud, sedan försöker vi och hålla en rejäl stock härnere, då man vinner i längden på snabba leveranser. Man kan säga vad man vill om utvecklingen, vissa saker är bra, vissa är dåliga. Tycker mest dåligt är att det är de som inte producerar / spelar musiken idag som är bland dem som tjänar mest på musiken.

Personligen försöker jag att köpa mycket musik på "riktig" skiva om jag upptäcker den via t ex Spotify eller YouTube - ofta är det också äldre musik som återutges i nya utgåvor. Hur ser era kunders mönster ut?
Då tror jag att du tillhör ett undantag. Visst finns det en del som köper det de gillar, men de blir färre och färre. Klart viktigt är att ha en bred koll på vad som släpps, och vad som är bra. Förr i tiden kunde man sälja en CD-låda snabbt enbart på en recension, men det går inte nu. Det finns så oändligt mycket musik på nätet, så musiken har blivit en slit & släng-vara, konkurransen är stenhård om de skivköpare finns kvar. En trend är att man ibland kan sälja mer av en ny skiva, än ett gammalt retrosläpp, vilket är ganska så roligt. Sedan har vi två läger; de som köper ny musik, samt de som tycker allting efter 1977 är skitmusik.


Record Heaven crew

Klarar ni er de kommande fem åren också?  
Vi har lyckats och hålla oss kvar fram till idag, och är en av de få mellanstora webshopparna kvar i Sverige. Vi kommer och vara kvar om fem år också, frågan är bara hur det ser ut. Man får hänga med i utvecklingen, men jag har inte lust och kränga downloads eller kommersiell musik som jag inte gillar. Så länge efterfrågan finns, så länge står vi kvar här. Sedan handlar det mycket om att nå ut till kunderna. För 20 år sedan visste de flesta hårdrockarna vad Record Heaven var, idag har de vuxit till sig, och dagens konsumenter är hjärntvättade av CDONs tv-reklam. Men en hel del finns kvar sedan innan jag började här, och nya upptäcker oss varje dag. Vår kraft är att vi är kunniga och nischade inom metallen / proggen / psyken och dess underkategorier. Såg ett omdöme idag som lät någonting som ”Record Heaven – Probably the best webshop in the world – Här finns skivorna du inte ens visste om att de fanns”. Sådant är roligt och läsa.

Ni samkör webshopen med ett skivbolag, närapå. Hur kommer det sig?  
Det är ganska naturligt att göra det. Alla funktionerna finns redan i shoppen, och det blir även en bra plattform att promota sina skivsläpp. Mailordern har funnits sedan 1982, skivbolaget sedan 1994, och på internet har vi funnits sedan 1998.

Många är de skivbolag som tvingats lägga ner eller kraftigt förändra sin verksamhet de senaste fem åren. Vad är det svåraste med att driva ett skivbolag idag?
Huh…vad är lätt med att driva skivbolag egentligen?? Det finns 50 sidor som man skall synas på, att bara komma in på radio eller dagspressen är bara att glömma, även om P3 Rock har en bra kille som gillar Transubstans. Svårast är givetvis och nå ut med sina skivsläpp samt och få igen de pengar som man har lagt ut på skivorna. Det tar tid, om man ens får tillbaka sina instoppade pengar. Sedan brottas man med majorbolagen, distributörer, den illegala fildelningen, journalister etc etc….Listan kan göras väldigt lång.

Vilka är era storsäljare?
En fråga som jag inte direkt brukar svara på. Alla banden är släppa på Transubstans för att vi gillar dem skarpt, och vi gillar våra band, om de så säljer 50, 500 eller 1500 skivor….De flesta är nog mest kända i Sverige, men Tyskland är en marknad som öppnar sig mer och mer. Vi har en ganska schysst spridning därnere också, så även i Benelux-länderna…..

Transubstans Records har nästan blivit synonymt med en viss typ av musik, och personligen hittar jag otroligt mycket högkvalitativ musik på etiketten - men hur går era tankar när ni funderar på eventuella nya släpp?
Som sagt, allt som vi ger ut har vi gett ut för att vi gillar det själva. Vi headhuntar inte, vi har signat mest band efter att fått en demo ifrån dem, vissa efter att jag har sett dem live. Man kan säga som så att jag har säkert en 20-25 demos på hyllan här med band som jag skulle vilja ge ut, men tiden räcker inte till, samt så dalar skivförsäljningen efter varje sommar som går, så man blir lite extra försiktig. Dock har vi nog aldrig gett ut så mycket som vi har gjort hösten 2011. Så det blir lite dubbelt. Rundade vårt 100:de släpp för inte så länge sedan. Sverige är, och har alltid varit, ett land med enormt kreativa och duktiga musiker och det finns hur många bra band som helst….

Vilken akt har varit/är den största prestigesigningen för er?
Huh…det vet jag ärligt talat inte. Det var väldigt roligt och få göra RÄVJUNK-skivan, det tog mig tre år att få till den. Sedan var det en vändning när SIENA ROOT kom och ville vara med, att ha gått från att släppa debutantband till band som släppt på andra bolag innan. Nu har vi en hel del sådana band i katalogen, men har för den skull inte glömt de band som inte debuterat ännu….

...och vilka akter tror ni blir nästa grej - med fem års sikt?
Jag tror att det handlar mer om band som inte räknar med att de skall sälja guld, utan har en bra inställning till sin publik, samt har cyberspace-samtal med fansen, typ i deras Myspace eller vad det nu än kan vara. Sedan spelar det nog ingen roll vilket sorts musik man spelar. Ser man det på det kommersiella planet kommer Idol- / melodifestivalsartisterna alltid och vinna loppet.

Soundcloud...vad är det?
Huh….jag vet det knappt själv, men det är nån hemsida, typ Myspace, som man kan lägga upp sina låtar som en streamad radio. Fungerar lika bra för band, artist eller skivbolag. Har även ett community som verkar vara väldigt välbesökt.

Till sist... var befinner ni er om fem år med Record Heaven & Transubstans Records?
Jag hoppas på att finnas kvar i alla fall. Sedan om man har lite bisysslor inom musiken så kanske man måste ha det, men den dagen som vi inte kan sälja fysiska skivor längre, då lägger vi ner. Vi har gott om visioner och idéer, men det fattas tid och kompetens till att förverkliga dem, tyvärr….

Tack för snacket och lycka till framöver!

 

/Robert Gustafsson






Lämna en kommentar till artikeln:
(Kommentarer som anses stötande, innehåller personangrepp, reklam eller på annat sätt inte följer våra riktlinjer kommer att plockas bort.)





Till startsida »