Skriven av: Robert Gustafsson Läst: 2280 ggr. Kommenterad: 0 ggr.


TERRORTORY

Dödsmetallarna TERRORTORY slÀppte för knappa Äret sedan debuten "The Seed Left Behind". Skivan tog hem bra betyg hÀr pÄ Werock, och i samband med att undertecknad genomförde arbetet med recensionen sÄ pratade vi om en intervju med bandet. Vardagen och en smula lathet frÄn skribenten bragde dessa planer om intet - tills nu. Nu visar det sig nÀmligen att det hÀnder saker i TERRORTORY-lÀgret, och dessutom tycks sommarsemestern ha inneburit en (om Àn kanske tillfÀllig) respit mot vardagens och lÀttjans krafter. Dags alltsÄ att ta ett ett snack med bandets bÄda gitarrister, och det Àr hÀr det hÀnder saker.

Stefan Widmark har varit med sen starten, men som strÀngbÀndarkollega fÄr han frÄn och med nu Emil Ceder, den sessionsgitarrist bandet anvÀnt sen nÀstan ett Är tillbaka Àr numera fullvÀrdig medlem i stÀllet för Michael Bergvall. Bandet blir med frontmannen Johan Norström, basisten Olov HÀggmark och Tommy Nilsson komplett, och man ser framtiden an med tillförsikt.

NĂ€r jag talar med Emil och Stefan sĂ„ Ă€r det dessa tvĂ„ medlemmar som fortfarande Ă€r hemstaden SkellefteĂ„ trogna, och eftersom Ă€ven undertecknad har ett förflutet dĂ€r (nĂ„, det skiljer ju en del Ă„r Ă€ndĂ„, och vid millennieskiftet nĂ€r bandet bildades hade jag lĂ€mnat stan för rĂ€tt lĂ€nge sen) sĂ„ blir det under samtalens gĂ„ng en hel del lokala namn och företeelser som omnĂ€mns, allt uttalat med den lite kĂ€rva och nasala dialekten som Ă€r förhĂ€rskande i SkellefteĂ„. Det Ă€r, pĂ„ det hela taget, en ganska nostalgisk resa för undertecknad, Ă€ven om TERRORTORY inte bryr sig nĂ€mnvĂ€rt om det förflutna och en flyktad skribents romantiska moln av minnen.

Hej grabbar. "The Seed Left Behind" drog 8 av 10 i betyg pÄ Werock. Har ni lÀst recensionen... och tycker ni att det var rÀttvist?

Stefan: JodÄ, jag har lÀst den.

Emil: Jag med.

Stefan: Det kÀnns vÀl rÀttvist. Man fÄr vara nöjd med det!

...8 av 10 Àr ju bra, sÄ det hoppas jag att ni Àr. Men ÀndÄ, finns det nÄgot som ni sÄhÀr i efterhand skulle vilja Àndra pÄ?

Stefan: Jo.. men, alltsĂ„, pĂ„ det hela taget Ă€r man ju nöjd. Det Ă€r vĂ€l nĂ„t solo hĂ€r och dĂ€r som man kanske tog och accepterade fast man borde gjort om det.  En viss studiotrötthet finns det ju nĂ€r man spelar in, sĂ„ det kan bli sĂ„ att man tar ett solo bara för att man inte orkar göra om det. Men det Ă€r rĂ€tt svĂ„rt att peka pĂ„ nĂ„got speciellt Ă€ndĂ„, jag lyssnar inte pĂ„ skivan nu och det var rĂ€tt lĂ€nge sen den spelades in.

Emil: För mig Àr det enklare att svara, jag var inte med pÄ inspelningen, utan började för ett Är sen som ersÀttare för Micke och som livegitarrist.

Ja. Men vad tycker du om skivan dÄ, som lite utomstÄende?

E: Jag hade ju inte börjat i bandet om jag inte tyckte den var bra.

Hahaha... ja. Dum frÄga för det svar man förtjÀnar!

E: Haha.. ja, men den Àr ju bra. VÀldigt variationsrik.

S: Ja. Vi gillar variation, och det blir lÀtt sÄ nÀr man skriver. Att man söker det dÀr lite episka, och kontrasterna. Skivan spelades in hösten 2008, i stort sett. Det vara bara lite arrangemang, orkester och sÄ, som saknades, men slÀpptes inte förrÀn 2011 sÄ det kan ibland kÀnns lite konstigt. Skivan Àr gammal för oss, men ny för publiken.

Ja, jag lÀste i en intervju i Close-Up Magazine att det tog lÄng tid för er att komma ut med skivan. Vad berodde det pÄ?

S: ...jo, kanske. Bandet bildades Är 2000 nÀr vi gick i gymnasiet allihop, och en del av det materialet som vi gjorde dÄ har faktiskt klarat sig hela vÀgen till plattan. The Soil Turns Red, till exempel. Men det Àr ju inte sÄ att vi skrivit aktivt och spelat in hur lÀnge som helst. Plattan spelade vi in under i stort sett tvÄ veckor hösten 2008, men dels strulade det lite med mixerkillen (Henrik Wiklund) och hans tid, och dels hade vi faktiskt inget skivbolag dÄ den spelades in. Mellan inspelningen och nu har det liksom satt sig, och vi Àr hemma pÄ Discouraged Records nu.

Det verkar bli vanligare och vanligare det dÀr, att band bekostar en hel platta som man har fÀrdig med sig nÀr man söker skivbolag. Hörrni, en frÄga - nÀr jag gick pÄ gymnasiet sÄ var SkellefteÄ en stark musikstad, men det var frÀmst indiepop som gÀllde. Akter som THE WANNADIES, THIS PERFECT DAY och HARDY NILSSON. Hur Àr klimatet nu?

E: Jo, men det Ă€r nog rĂ€tt bra. Det finns en metalscen som nog kanske alltid funnits men varit lite mindre synlig. VINTERSORG och TOTALT JÄVLA MÖRKER Ă€r de namn som man kommer pĂ„, men det kĂ€nns som et bra klimat.

S: Det kÀnns som om vi har lite mindre koll pÄ scenen nu. Förr repade vi pÄ samma stÀller so men massa folk, men sÄ Àr det inte riktigt nu och dÄ tappar man lite av kollen.

Jag försökte faktiskt fÄ lite koll pÄ var ni var baserade, men det verkar lÀttare sagt Àn gjort?!

S & E: Skratt... haha, ja, vi tÀcker... vad Àr det..? Fem postnummer nu!

S: Jag och Emil Àr kvar i SkellefteÄ, Johan bor i UmeÄ, Olov bor i Stockholm och Tommy i Norrköping. DÄ blir det förstÄs lite lurigt att repa regelbundet, men det funkar ÀndÄ. NÀr vi startade var vi alla Skelleftebor i alla fall.

Hur gick det till dĂ„, nĂ€r bandet startades?

S: Ja... alltsÄ.. jag har ju en bild av det, men det Àr inte sÀkert att Johan hÄller med, hahah! Hur som helst, det började med att jag ville spela döds, och sÄ hörde jag av gemensamma kompisar att Johan ville sjunga döds. Han hade lite mer folk som kunde lira, och pÄ den vÀgen Àr det. Det har hÄllit alla dessa Är ocksÄ, det Àr Tommy som kommit in pÄ trummor och sÄ nu dÄ Emil istÀllet för Michael. Johan kom pÄ namnet TERRORTORY, och det Àr det enda vi haft. Det Àr sÄ, Michael hade tröttnat lite pÄ att spela metal och han satsar pÄ sitt andra band som lirar countrystuket (THE GRAND 95), men han Àr Àven min svÄger och jag trÀffade honom sÄ sent som igÄr och det Àr inga hard feelings eller nÄt sÄnt alls, och Tommy spelar faktiskt ocksÄ i det bandet.

Okej, Men, hur hÄller man ihop lÄtskrivande och rep och sÄ nÀr man Àr sÄ utspridda dÄ?

E: Jag tycker nÀstan att det kan vara lÀttare. Det blir sÄn pepp nÀr man trÀffas istÀllet för att man gÄr och nöter pÄ varandra.

S: Ja. Och sÄ med dagens teknik sÄ kan man göra sÄ mycket. Förr var man ju tvungen att repa fram och spela in, men nu kan var och en spela in hemma och lÀgga upp ett riff, t e x, i en gemensam mapp pÄ internet. Saviour var en sÄn lÄt, den skrev Johan helt sjÀlv och jag spelade den. Förra veckan hade vi faktiskt gemensamma rep, och gjorde tvÄ nya lÄtar. Vi ska försöka spela en av dem live pÄ lite gig som Àr planerade i augusti, sÄ det blir nÄgot att testa!

E: Jag tycker liksom att de flesta dessutom har gjort hemlÀxan nÀr man trÀffas, pÄ ett annat sÀtt Àn om man ses varje vecka i replokalen. Det kan bli nÀrapÄ lÀttare att behÄlla bandkÀnslan.

S: Det Àr klart det Àr sÄ. Optimalt hade vÀl varit lite mitt emellan. Nu repade vi för att det var dags, och vi har en del spelningaar som kommer, men dessutom för att det kostar ju en del att resa runt i landet, och dÄ försöker man slÄ flera flugor i en smÀll. Nu skulle grabbarna upp ÀndÄ, sÄ dÄ passar man pÄ.

ÄndĂ„, det viktigaste Ă€r ju gruppdynamiken, att man funkar ihop. Det gĂ„r ju inte att ha nĂ„gon som bor lokalt men Ă€r en idiot med i bandet. Olov var först med att flytta, han drog till Stockholm för att köra teatersvĂ€ngen (och kan bland annat ses som en av poliserna i JÄGARNA 2, under avdelningen udda kuriosa för en dödsmetallbasist), men det funkade Ă€ndĂ„.

Alla var ju liksom med pÄ det, och man ville ha honom kvar ÀndÄ eftersom han Àr sÄ bra som person.

E: Jag har ju inte varit med sÄ mycket pÄ lÄtskrivande Àn. Som sessionsgitarrist fÄr man ju spela det man blir tillsagd, sÄ jag har inte blivit indragen i det dÀr med lÄtskrivande Àn, men det kommer vÀl snart. DÄ fÄr man ladda upp nÄt i den gemensamma skattkistan med riff!

Den digitala skattkistan! Ok, men hur ser inspirationen ut dÄ, musikaliskt, nÀr ni skriver lÄtar?

S: Mja, det finns ju lite gemensamma nÀmnare med ett band som OPETH, och det Àr vÀl det dÀr episka. Att man drar ut pÄ saker lite sÄ det kan bli "Opeth-lÄngt".

Jag tycker ibland att det lÄter ruggigt likt AT THE GATES. I alla fall sÄngen?

S: Jo, kanske. Det Àr inget medvetet, men det kan ju vara sÄ. Det stÄr lite plattor med AT THE GATES, DARK TRANQUILLITY och kanske till och med IN FLAMES hÀr hemma. Det kan ju vara rÀtt hÀftigt nÀr en recensent har lyckats trÀffa en influens precis rÀtt, och om man fÄr lÀsa pÄ flera hÄll att det lÄter influerat av samma kÀlla. Fast Ä andra sidan har jag ibland lÀst att vi lÄter som nÄn akt jag aldrig hört talas om.... och... ja, det kan ju vara sÄ. Det kan ju finnas flera hjÀrnor dÀrute som funkar pÄ ungefÀr samma sÀtt.

Gissningsvis har ni alla ett vanligt liv pĂ„ sidan av TERRORTORY, i alla fall Ă€n sĂ„ lĂ€nge. Har det stĂ€llts pĂ„ sin spets nĂ„gon gĂ„ng sĂ„ att vardagen krockat med ambitionen om att bli global stjĂ€rna?

S: Inte vad jag vet, inte med TERRORTORY. Men jag hade ett power metal-band innan, NIGHTSCAPE, och vi hade hÀng pÄ förbandsturné med ANVIL, den dÀr turnén nÀr de spelade in filmen - och det fick vi med sÄ kort varsel att det hade skitit sig pÄ grund av jobb. Fast Ä andra sidan, med tanke pÄ filmen vet man ju inte om man hade överlevt en sÄn resa...!

Hahaha... ja, det Ă€r ju sĂ„ sant som det Ă€r sagt. Hörrni, pĂ„ skivan stĂ„r det att det Ă€r TERRORTORY och Henrik Wiklund som proddat skivan.  I vanliga fall brukar det en eller tvĂ„ av medlemmarna som gömmer sig bakom det dĂ€r demokratiska uttrycket med hela bandnamnet. Hur var det för er?

S: Jo, men TERRORTORY Àr demokratiskt. Fast det var ju rÀtt lÀnge sen skivan spelades in nu, jag minns inte allt faktiskt. Nog var det sÀkert sÄ att en eller tvÄ var mer aktiva, men jag tror alla tog ansvar för sitt instrument. Vi hade ju aldrig kunnat tvinga pÄ Olov ett basljud han inte ville ha, till exempel, eller dist om han inte ville ha det.

FörstÄr det. Vilken lÄt blev bÀst dÄ, sÄ hÀr i efterhand? Och vilken Àr roligast att spela live?

E: Jag fÄr vÀl sÀga DeReign, det var den första lÄten jag hörde och den som fick mig att vilja gÄ med i bandet. The Destroyer Àr kul att spela!

S: Fan... bra frÄga, men jag tycker det Àr svÄrt. Inte för att vara dum, men jag har svÄrt att plocka ut nÄgot spÄr över de andra.

E: The Destroyer har bra energi tycker jag. Och DeReign har bÄde energi och bra gitarrharmonier.

S: Ja, DeReign har bra och kul riff. De sitter bra i handen, liksom.

E: Vind-i-hÄret-kÀnsla.

S: Hahaha, viktigt nu nÀr vi Àr tvÄ lÄnghÄriga gitarrister i bandet. Vi fÄr lÄna Carolas vindmaskin helt enkelt!

Haha, ja. Det blir ni och DRAGONFORCE som kör solo i vindtunnel!

E: Ja, exakt. Perfekt!

Men, hörrni, hur kÀnner man att ett riff sitter bra i handen dÄ? KÀnner ni det direkt man gör riffet?

E: AlltsÄ, man sparar ju inte de dÄliga riffen. De glömmer man ju direkt.

S: Jo. För mig Àr det nÀstan som om fingersÀttning pÄ vÀnsterhanden ibland kommer före sjÀlva musiken. Att jag tÀnker att jag vill spela ett sÄnt hÀr riff, och sÄ följer musiken pÄ det. Riffet kommer före tonerna hörs.

E: Vete fan... jag sÀger bara "jobbiga riffet"!

S: Jo. AlltsÄ, vi satte ju tvÄ nya lÄtar pÄ repet hÀr senast, och en av dem innehÄller det vi har arbetsnamnet "jobbiga riffet" pÄ. Vi ska spela den i augusti, tÀnkte vi, dÄ vi gör spelningar i UmeÄ, Bygdsiljum och pÄ Discouraged Fest, och kanske försöka slÀppa dem i höst eller sÄ.

FĂ„r vi höra dem pĂ„ en platta snart alltsĂ„?

S: Nja... alltsÄ, vi har ingen tidplan för att göra en uppföljare. "The Seed Left Behind" Àr ju rÀtt fÀrsk, Àven om den kan kÀnnas lite gammal för oss, och prio ligger vÀl pÄ att boka lite spelningar istÀllet. Vi hade lite planer pÄ en turné i höst, men det blir nog inget med det. Men man kan ju slÀppa en lÄt ÀndÄ, via elektroniska media till exempel. Vi skriver ju inte musik som vi anpassar för att det ska slÄ, utan som vi vill göra, men samtidigt vill man ju att den ska lyssnas pÄ, sÄ dÄ fÄr man spela mycket live.

"The Seed Left Behind" hÄller dessutom för mÄnga spelningar, tycker jag. Den Àr slitstark, vilket vÀl till viss del beror pÄ att musik och lyrik harmonierar. Lyriken Àr ocksÄ ganska mörk, och jag vet att det ju Àr Johan som stÄr för den, men hur ser ni pÄ den delen?

S: Oj. Jag skÀms nÀstan eftersom jag varit sÄ lite involverad i den delen. Jag har ingen koll, och har nog inte ens lÀst texterna...

Jo, men ni har ju ÀndÄ spelat med varandra ett tag, nog vet du ju att det inte handlar om Bumbibjörnarna eller nazism?

S: Jo, sÄklart. Jag skulle ju bli förvÄnad om Johan sjöng om frikyrkan helt plötsligt.

E: NÀr man har den dÀr stÀmningen i ett band sÄ behöver man ju inte ha den dÀr detaljkollen. Man har liksom en garanti dÀr man vet vad man fÄr utan att man behöver lÀgga sig i massor.

S: Johan hittade pÄ namnet TERRORTORY ocksÄ. Han Àr kreativ med ord, och Àven om jag lÀste nÄgonstans att det var nÄgon som tyckte det var lite lökigt sÄ gillar vi det.

E: I sÄ fall Àr ju ett namn som IRON MAIDEN lökigt!

S: Det vÀxer ocksÄ bortom bara ett ord. Jag tÀnker ju pÄ bandet nÀr jag tÀnker pÄ TERRORTORY, inte ett ord.

Är det tufft annars, att utsĂ€tta sig för recensenter?

S: Nja. AlltsÄ, ibland kan man ju undra. NÀr en skiva blir sÄgad med motorsÄgen sÄ kanske bandet har slitit i flera Är med plattan, men man fÄr komma ihÄg att det bara Àr en enda person. Dessutom har jag knappt varit med om att vi fÄtt nÄgra dÄliga recensioner. Som vi sa förr, det Àr lite kul om flera stycken lyckas pricka en influens, men om det Àr enstaka personer fÄr man försöka tÀnka bort sÄnt.

Hur ser rollfördelningen ut i TERRORTORY?

E: Hehehe, jag Àr Wizard, och..

S: Haha, ja! NÀ, men alltsÄ, Johan Àr klart mest driftig av oss. Jag Àr motsatsen ibland, sÄ han har lite av rollen som bandpappa, men det Àr ju ÀndÄ en demokrati och han gör ju inget pÄ eget bevÄg.

E: Han köpte en ny backdrop för oss rÀtt nyligen, men dÄ Àr det ju sÄnt vi har pratat igenom redan. Det dyker ju inte bara upp en massa grejor sÄ.

Jaha. FÄr vi se den pÄ premiÀr i augusti dÄ?

S: Ja, om den ryms. Ingen av oss har sett spelstÀllet i Bygdsiljum till exempel, sÄ det vet man ju inte. Men pÄ Discouraged Fest sÄ. Book us and it will come!

Ja, vem vet? Kanske fÄr man se den snart!

Hörrni, avslutningsvis kommer ett knippe lite enklare frÄgor.

Just nu Àr det mÀkta populÀrt att slÀppa egen öl eller eget vin. Vad skulle vara TERRORTORY-produkten?

S: Oj. Jag Àr inte mycket av en drinkare, sÄ jag vet inte. Och visst kÀnns det lite passé det dÀr nu, nÀr alla gör det?

E: Jag sÄg igÄr att GRAVE DIGGER slÀpper 2-in-1-schampoo via sin fanclub!

S: Men alla i bandet Àr gamers. Ett spel kanske, en Xbox med TERRORTORY-loggan.

E: Eller musiken till ett spel. TemalÄtarna till nÄt stort, med royalties pÄ varje sÄlt exemplar.

Okej. CD eller vinyl. Eller elektroniskt media?

E: AlltsÄ, vinyl Àr ju coolt, men ÀndÄ. CD funkar bra, det Àr ju en produkt man kan kolla pÄ i CD-hyllan.

S: Det Àr lite otur, höll jag pÄ att sÀga, att vi Àr dÀr vi Àr tidsmÀssigt. Det finns ÀndÄ en marknad för CD-plattor, och sÄ vill man ju ha en skiva. Hur ballt Àr det att sÀlja nedladdningskoder efter ett gig? Men Spotify Àr rÀtt bra. DÀr kan man provlyssna, eller lyssna pÄ saker som inte Àr tillrÀckligt bra för att man ska köpa plattan. Oftast köper jag en skiva ÀndÄ om den Àr bra.

Vilken skiva Àr bÀst 2012, eller den ni ser fram mot mest?

E: Just nu lyssnar jag mest pÄ temamusik. Film och spel. Det Àr intressantare, det hÀnder mer Àn i AC/DC, typ. Men visst ser man fram mot TESTAMENT!

S: Ja. TĂ€nk att TESTAMENT har spelat i SkellefteĂ„, det Ă€r helt sinnesjukt egentligen, och dĂ„ var det dessutom innan jag blev ett riktigt fan sĂ„ den spelningen hade kunnat vara Ă€nnu bĂ€ttre. MESHUGGAH ocksĂ„, visst kom den i Ă„r? Den lĂ„ter jĂ€vligt frĂ€nt, men det visste man ju liksom redan innan...

E: Jag brukar kolla pÄ Blabbermouth vad som Àr pÄ gÄng, och nÀstan lyssna mig less pÄ YouTube. Just det, KATATONIA, den blir bra!

Bra sÄ. Tack killar, lycka till framöver med TERRORTORY. Hoppas vi fÄr chansen att se er backdrop och höra det nya materialet!

"Jobbiga Riffet" heter egentligen City Of Ghosts, och det Àr ett tema som gÄr igenom lyriken pÄ de kommande lÄtarna frÄn bandet, och för oss som gillar bandets sound sÄ finns det uppenbarligen anledning att fortsÀtta hÄlla oss ajour med utvecklingen...

Text: Robert Gustafsson, Bild: Johan Norström






Lämna en kommentar till artikeln:
(Kommentarer som anses stötande, innehćller personangrepp, reklam eller pć annat sätt inte följer vćra riktlinjer kommer att plockas bort.)





Till startsida »