Skriven av: Martin Bensch Läst: 1782 ggr. Kommenterad: 0 ggr.


CHINE - intervju med Fredrik Andersson

WeRocks Martin Bensch slog sig ner med sĂ„ngaren i CHINE, aktuella med sitt andra album ”Betray Your Own Kind” för ett snack om utmaningar, lĂ„tskriveri och influenser. Detta Ă€r resultatet.

Du Àr ensam sÄngare i bandet nu - hur kommer det sig?

- Nja, Adrian (Boschetto) kÀnde att han ville till Italien och lÀsa italienska. Han Àr ju halvitalienare sjÀlv. Vi hade ju mÀrkt lite ointresse frÄn hans sida ocksÄ. Det blev liksom att han blev lite av ett sjÀtte hjul som vi andra fick snurra pÄ. Men vi mÀrkte att efter det att han stuckit sÄ blev sammanhÄllningen mellan oss som Àr kvar i bandet sÄ mycket bÀttre. Vi kom nÀrmre varandra helt enkelt, och det blev en helt annan energi pÄ reporna.

- Personligen blev det sÄklart annorlunda för mig rent vokalmÀssigt - jag fick börja growla mörkare och utöka mitt register.

SÄ för dig blev det mer av en motivationsökning?

- Ja, lite sÄ faktiskt. Det enda jag var lite nervös över var just orken vid spelningarna. Men det har funkat bra. NÀr man började med bandet sÄ var det ju mer att man skulle komma upp pÄ scenen och döda allt liv i lokalen. Och dÄ tog man ju slut rÀtt fort, haha! Och det sade jag till mig sjÀlv inför senaste giget att gÄ nu inte bara upp och brÀnn allt. Och det kÀnns som om jag faktiskt har höjt erfarenhetsnivÄn pÄ senare tid sÄ att jag faktiskt orkar med hela gig.

Om vi ska prata lite om den nya skivan...

- Ja, det tycker jag, haha!

Det jag hör pĂ„ skivan Ă€r att produktionen Ă€r sĂ„ mycket bĂ€ttre om man jĂ€mför med er första platta (”Repulsive Sonatas”). Hur tĂ€nkte ni kring produktionen nĂ€r ni skulle spela in ”Betray Your Own Kind”?

- Ja, alltsĂ„. Det fanns lite delade meningar kring detta. För det första Ă€r det ju en egenproducerad skiva, sĂ„ vi har ju sjĂ€lva stĂ„tt för allt kapital. SĂ„dana saker fĂ„r man sĂ„klart vĂ€ga in, och nĂ€r vi började sĂ„ var ju Adde (Weis, gitarr) och Jesper (Sunnhagen, trummor) helt inne pĂ„ att vi skulle ha vĂ€rldens mĂ€ktigaste produktion och att det nĂ€stan fick kosta hur mycket som helst. Jag kĂ€nde vĂ€l lite mer att vi kanske kunde tumma en aning pĂ„ produktionen eftersom det verkligen kĂ€ndes som att vi lirade vĂ€ldigt bra. Jag letar ju sjĂ€lv mycket band, och har ju mĂ„nga skivor hemma. SĂ„ jag tĂ€nkte att, ja, gĂ„ nu hem och kolla i skivstĂ€llet och se vilka möjligheter dĂ€r finns helt enkelt. Och en skiva som dök upp var KATATONIAS ”Night Is The New Day” som ju mĂ„nga gillar produktionen pĂ„. Adde och Jeppe var ju inne pĂ„ Jens Bogren till en början, men dĂ„ pratar vi ju 50.000 bara mixen. Och dĂ„ kĂ€nde jag, grabbar...

Jag vill Àta ocksÄ liksom...

- Ja, haha!

Jesper var helt sĂ€ker pĂ„ att det var Bogren som proddat ”Night...” men jag gick hem och kollade och det var ju fan inte han, utan David Castillo. Jag kollade upp honom via nĂ€tet, och sĂ„g att han bland annat hade varit livetekniker Ă„t NASUM och hade ett brett spektrum. Och vi fick verkligen ett sjyst pris av honom pĂ„ mixen. Att han bor i Stockholm var ocksĂ„ smidigt dĂ„ Adde bor dĂ€r ocksĂ„ och Ă€r den i bandet som kan mest om dessa saker.

Alla var verkligen till sig nÀr vi fick höra vilket ljud han hade styrt upp pÄ trummorna.

Ja, det har jag med tĂ€nkt pĂ„ - att Jesper har verkligen höjt nivĂ„n pĂ„ sitt spel pĂ„ ”Betray...”.

- Det kan man vÀl sÀga, han har suttit i ett Är flera timmar om dagen och övat inför inspelningen. Han har verkligen haft ett hÀstjobb.

Ja, jag kommer ihÄg att vi pratade om detta för snart ett Är sedan att du sa att de nya lÄtarna kommer att bli en utmaning för Jesper. Fick ni vÀlja bort material, eller skrev ni just de hÀr lÄtarna pÄ grund av detta?

- Det finns inga lÄtar som Àr skrivna och sen bortkastade. Det enda vi hade planer pÄ var att hotta upp Choke frÄn demon och slÀnga med. Det Àr en fet livelÄt, men den hÄller inte jÀmfört med det övriga materialet pÄ skivan. Den sista lÄten vi fick att öva in var Greed Amongst Dogs och dÄ sÄg man att Jeppe blev lite svettig, haha! NÀr det gÀller trummorna sÄ Àr han ju verkligen perfektionist - han kan gÄ och lÀgga flera timmar pÄ ett riff.

 

Det Àr ju nÄgot jag tÀnkt pÄ att han verkligen har fÄtt till pÄ nya skivan - rytmiskt sett sÄ Àr den ju en dröm att lyssna pÄ...

- Ja, fast det var inte en helt lÀtt inspelningsprocess.

NÀhÀ...

- Vi skulle spela in trummorna i DARKANEs studio, och efter det att vi riggat trummorna sÄ tog det tre dagar innan vi var igÄng med att spela in pÄ grund av datorproblem.Men sen blev det tempo - det handlar om kanske fem dagar sÄ var trummorna lagda.

Om vi pratar om The Godfucked till exempel, sÄ Àr det ju en hel massa som hÀnder i lÄten, som de hÀr ghostade slagen...

- Mmm, TOTO...haha!

Hahaha! Ja precis! Men jag tycker ÀndÄ att det visar pÄ den stora utveckling som ni genomgÄtt de senare Ären egentligen.

- Ja, precis. Adde har ju tidigare i alla fall varit ganska sĂ„ inne pĂ„ nĂ€r det gĂ€ller lĂ„tmaterial sĂ„ ska det skrivas ”hits”, alltsĂ„ lĂ„tarna ska sĂ€tta sig direkt. Men vi har försökt pumpa honom mer. Han var ju mycket inne pĂ„ KILLSWITCH ENGAGE och IN FLAMES bland andra, men numera Ă€r han mer inne pĂ„ BLOODBATH, JOB FOR A COWBOY och OPETH. Det Ă€r sĂ„ oerhört mycket mer dynamik i lĂ„tarna numera. Innan var det sĂ„ mycket MESHUGGAH, framför allt pĂ„ första skivan, men nu Ă€r det mer av allt, liksom. Det vi ocksĂ„ varit nogranna med Ă€r att vi inte ville stöpa lĂ„tarna i vers, refrĂ€ng, vers, brygga - alltsĂ„ den traditionella mallen. Och det tycker jag mĂ€rks, framför allt i en lĂ„t som Greed Amongst Dogs.

Om vi pratar gig sÄ kommer jag ihÄg ett gig vi gjorde tillsammans för mÄnga Är sedan i Lund pÄ Metal-Pub - dÄ var det bara du och jag som snackade med varandra.

- Ja, haha! NÀr det gÀller gig sÄ Àr ju framför allt Jeppe och Adde otroligt seriösa. Jag har ju varit pÄ dem rÀtt mycket kan jag sÀga, att de ska vÄga slÀppa lite pÄ kontrollen för man kan inte ha koll pÄ allt.

Jag kan nÀmna ett annat exempel frÄn nÀr vi var uppe i Stockholm och deltog i tÀvlan om ett gig pÄ Wacken dÀr dubbelpedalen lossnade - men vi kom ÀndÄ igÄng bra. Men Jeppe gick av rÀtt sÄ förbannad...jag har mer den instÀllningen att om kÀnslan Àr bra sÄ kan man inte grÀva ner sig alltför mycket i sÄnt som gÄr snett.

Om vi ska prata om videon ni har gjort pÄ Godfucked - för det första Àr det sÄ kul att ni har gjort en video. Musikscenen Àr ju sÄ totalt förÀndrad om man jÀmför med hur den sÄg ut i början pÄ 1990-talet dÄ alla gjorde videor. Hur resonerade ni kring videon?

- Vi fick kontakt med Patrick Bruckner som har gjort videon genom Adde. Vi hade en rent ut sagt jÀvla röta eftersom han var pappaledig och kÀnde att han klÀttrade lite pÄ vÀggarna dÀrhemma. Vi fick ett jÀttebra pris vilket sÄklart ocksÄ biddrog. Sen Àr det ju sÄ att i alla fall inom metalscenen sÄ Àr Youtube en jÀtteviktigt kanal - det kÀnns lite som om MTV har flyttat ut dit i alla fall nÀr det gÀller hÄrdare musik. SÄ det kÀnns som om videon Àr ytterligare ett verktyg för att exponera sig.

Ska vi prata mer om lÄtskriveri?

- Det tycker jag, haha!

Hur gÄr det till egentligen? Jag har förstÄtt att det Àr Adde som stÄr för den största delen av lÄtarna - men kommer han med helt fÀrdiga lÄtar, eller Àr det endast skal som kommer?

- Ja, alltsĂ„. Jag har ju varit pĂ„ honom en del som jag sade med att faktiskt lyssna mer pĂ„ musik och fĂ„ in honom pĂ„ andra influenser för jag tycker i Ă€rlighetens namn att som vi lĂ€t pĂ„ ”Repulsive Sonatas”, just den grejen Ă€r ju ganska mĂ€ttad numera. Och jag tycker att lyssnandet har fĂ€rgat av sig pĂ„ lĂ„tskrivandet. Och det har blivit mer pĂ„ senare tid att han spelar upp partier och kanske vill ha lite mer input frĂ„n oss andra Ă€n tidigare. Men i stort Ă€r ju processen att han skriver lĂ„tar i stort sett fĂ€rdiga och sedan tar in oss andra i skapandet.

Men ni kÀnner inte att ni andra skulle vilja vara mer involverade? Jag tÀnker framför allt pÄ situtationen att lÀgga allt musikskapande pÄ en person gör ju ett band kanska sÄ sÄrbart...

- Om jag sÀger sÄ hÀr nÀr det gÀller den inre dynamiken vad gÀller det hÀr bandet, sÄ Àr det ju sÄklart sÄ att vi har kul tillsammans. Och det Àr klart att nuförtiden sÄ kÀnner jag kanske lite mer Àn tidigare att jag skulle vilja bidra mer rent lÄtskrivarmÀssigt. Men sen Àr det ju en grej för lÄtskrivaren att ta stÀllning till hur mycket man vill slÀppa in de andra.

Men jag tycker verkligen att det Andreas har skrivit till nya plattan Àr klockrent.

Influenser dÄ? Det Àr ju alltid intressant att veta vilka band som influerar...

- Vi har ju en kÀrna kring band som vi gemensamt lyssnar pÄ bestÄende av MESHUGGAH, DARKANE och STRAPPING YOUNG LAD för att nÀmna nÄgra exempel. Sen har vi nÄgra spridda grejer som nog fÀrgar av sig ocksÄ pÄ vÄr musik, vilket jag tycker Àr bra. Om man tar plattan sÄ tror jag inte folk kan sÀga att vi lÄter exakt som nÄgot annat band.

Vad lyssnar du sjÀlv pÄ?

- Jag Àr ju mycket för den delen av dödsmetallen som Àr lite mer old-school, men samtidigt sÄ vill jag ju vara öppensinnad. Man vill verkligen inte bli som de gamla rÀvarna som snackar om att det lÀt bÀst -96.

Det lÀt bÀst pÄ demon...

- Ja, precis haha!

Men sen kan jag ju sÀga att metalcore, deathcore, djent och allt som finns - de Àr duktiga de ocksÄ - men det kÀnns ganska sÄ mÀttat numera.

Men om du skulle nÀmna ett antal plattor som du sjÀlv tycker sticker ut lite extra?

- Ja, fan, det Ă€r svĂ„rt. Det har kommit sĂ„ mycket bra musik ju. Just för tillfĂ€llet sĂ„ försöker jag att banta ner antalet band jag lyssnar pĂ„. NĂ€stan sĂ„ att du skĂ€rmar av all input som kommer i form av nya plattor. Det Ă€r Spotify, och den rekommenderar dessa banden - det kan bli rĂ€tt mycket, haha! Nu har jag mer börjat plocka ut skivor frĂ„n skivsamlingen som jag inte lyssnar pĂ„ och knalla till Roadhouse (skivaffĂ€r för begagnade skivor i Helsingborg) och byta till mig grejer. Men om jag ska gĂ„ in mer pĂ„ specifika plattor sĂ„...en stor platta för mig, som verkligen har gjort avtryck sĂ„ mĂ„ste jag Ă€ndĂ„ sĂ€ga THE HAUNTEDs ”rEVOLVEr”. Just det arga, genuina uttrycket Dolving har pĂ„ den plattan gjorde stort intryck.

NĂ€r jag började plugga i Helsingborg sĂ„ var det den mer extrema musiken som dominerade - men en stor vĂ€ndpunkt för mig under den tiden var SOILWORKs ”Natural Born Chaos”. SĂ„ngen pĂ„ den plattan fĂ€rgade av sig en hel del pĂ„ mitt eget sĂ€tt att sjunga.

Ännu hĂ„rdare musik kom in kring 2006 för mig, med old schooldöds.

CANNIBAL CORPSE?

- Ja, det kan man vĂ€l sĂ€ga var för mig det första bandet som gjorde intryck pĂ„ mig inom den scenen. Jag hade ju hört namnet innan, men dĂ„ var det mer sĂ„ att man skrattade Ă„t texterna. Men sen slĂ€ppte bandet ”Kill”.

Den skivan Àr ju precis vad den heter...

- JahadĂ„! Det finns inget sĂ„ klockrent namn pĂ„ en platta som till den. Och dĂ„ tĂ€nkte jag, slĂ„ nu bort alla fördomar du har kring bandet och bara lyssna. Och nĂ€r jag satte igĂ„ng den - total golvning! Och idag Ă€r CANNIBAL CORPSE det bandet som ligger mig varmast om hjĂ€rtat. Och sen utvecklades det dĂ€rifrĂ„n till att jag började lyssna pĂ„ exempelvis NILE. DĂ€r tycker jag att framför allt ”Annihilation Of The Wicked” Ă€r skivan som sticker ut. Ett band som jag pĂ„ senare Ă„r har fĂ„tt dille pĂ„ Ă€r SUFFOCATION.

”Pierced From Within”!

- Ja, precis. Den och deras sjÀlvbetitlade frÄn 2006. Jag tycker den Àr fenomenal. Framför allt sÄ gillar jag Mike Smiths trumspel nÄgot otroligt. Synd att han Àr borta frÄn bandet numera.

Jaha, det var faktiskt allt jag hade!

- Okej! Tack för det.

 

Martin Bensch






Lämna en kommentar till artikeln:
(Kommentarer som anses stötande, innehćller personangrepp, reklam eller pć annat sätt inte följer vćra riktlinjer kommer att plockas bort.)





Till startsida »