Skriven av: Tomasz Swiesciak Läst: 2874 ggr. Kommenterad: 1 ggr.


NASUM, telefonintervju, 14 april 2008

Det var nästan dömt att misslyckas minuterna innan jag ringde upp Anders Jacobsson, grundare av NASUM. Paniken blev påtaglig när telefonen ballade ur och min backup inte heller ville starta. Addera dålig täckning i den betongbunker jag skulle ringa från och uppgivenheten var nästan ett faktum. Lyckligtvis styrde allt upp sig och jag fick mig ett högkvalitativt snack med en av scenens mest betydelsefulla personligheter.

Nasum 1993
Foto:www.nasum.com

NASUM bildades under lösa former 1992. I början var bandet mer ett projekt innan den första fullängdaren kom 1998 och den första livespelningen året efter. Hälften av denna tid var NASUM ett aktivt band med en stor påverkan på scenen. Nyåret 2004 var splittringen ett faktum efter den tragiska tsunamikatastrofen. Bandet såg ingen mening med att fortsätta i namnet NASUM efter att frontmannen Mieszko Talarczyk gått bort. Mitt samtal med Anders handlade om den gamla goda tiden och framtiden med hans nya band COLDWORKER.

Hur står det egentligen till i NASUM-lägret? Även om bandet är nedlagt har vi fått ta del av material efter splittringen, först samlingen ”Grind Finale” och nu senast liveupptagningen ”Doombringer”.
– Det kommer inte spelas någon mer musik av medlemmarna. Idag är NASUM jag. Det jag gör i namnet NASUM är att driva vår hemsida och ha en dialog med fansen. Det har ju kommit två skivor sedan vi la ner verksamheten. Först samlingen ”Grind Finale” som skulle runda av allt på ett snyggt sätt. ”Doombringer” var planerad sedan länge men med tanke omständigheterna kom den inte förrän nu.
– Nu är det slut på saker att släppa på skiva, försäkrar Anders mig. Allt outgivet som var inspelat i studio och som inte fanns med på våra fyra fullängdare hamnade på samlingsplattan.

Inkassering
Med tanke på att det inte kommit någon ny musik från bandet på fyra år och att det fortfarande släpps skivor med äldre material på kan det kanske tyckas som om den kvarvarande medlemmen försöker casha in på sin forna karriär. Anders är inte sen med att bevisa motsatsen och redogör:
– Det har varit ett litet orosmoment för mig kan jag erkänna. Liveskivan skulle egentligen ha kommit ut för flera år sedan. Jag tror ändå att folk förstår att det inte kommer ut grejer för att det finns en ekonomisk vinning. Syftet med samlingen och liveskivan var att ge tillbaka något till fansen som de inte haft tidigare. På ”Doombringer” finns en liten text jag skrivit; se detta som en gåva. Ett tack till de som kom på våra spelningar och för de som inte haft möjligheten att se oss; så här lät vi då, helt enkelt.
– Liveupptagningen är från Japan. Vi gjorde två turnéer där, 2001 och 2004. På den andra vändan spelade vi in alla tre konserterna. Det var bara en vanlig stereoinspelning, två mickar in i en minidisc. På den första showen i Osaka blev det riktigt bra ljud. Det har hört till ovanligheterna när spelat in live tidigare.
– Jag tänkte att med lite bearbetning kan detta släppas på skiva och det var vad som hände. Vi tog bort några låtar och editerade. I början var det obalans i ljudet men det blev en 25 minuter lång liveinspelning och en bra sammanfattning om hur vi lät.
– Många har efterfrågat en DVD och det kommer inte att hända. Skulle jag ge ut något sådan kan vi verkligen snacka om att mjölka ur de sista slantarna. Det finns inget tillräckligt bra material helt enkelt. Det som finns på video släpper jag hellre i kass kvalitet på hemsidan.

Är detta det sista vi får se av NASUM då, undrar jag nyfiket?
– Det finns en möjlighet att det läggs upp några videoklipp på sidan, vissa låtar som spelades in i replokalen med inte blev inspelade på riktigt. Kanske sådana låtar som finns på taskiga kassettband bara för att dela med mig och visa vad som hänt bakom kulisserna.

Om dåtiden och NASUM
Grindcore är som bekant inte den mest kommersiella av genres. Hur har då de gamla medlemmarna i NASUM kunnat livnära sig? Enbart på musiken eller har det krävts extra sysselsättning vid sidan av?
– Det har alltid varit en fritidssysselsättning som kostat mer än vad den gett tillbaka. Hade man gått in i detta ännu hårdare hade vi säkert kunnat livnära oss på det. Ta ett band som NAPALM DEATH till exempel. De livnär sig på sin musik med det har ju att göra med att de turnerar 200 dagar om året. Man offrar allt annat. För oss har det inte varit något vi kunnat leva på även om det genererat lite pengar.
– Vad för budskap har egentligen NASUM velat nå ut med? Startade ni en egen rörelse med er musik?
– Inte direkt sådär. Mot slutet kan man säga att det var mer att påpeka att det fanns situationer och problem i samhället. Vi poängterade detta och lämnade över bollen till lyssnaren. De fick bilda sig en uppfattning om det fanns något intresse. Men det var mer som en fingervisning, ett ”wake up call”. Vi ville aldrig trycka ner åsikter i halsen på folk eller påtvinga dem något. Vad vi sysslade var mer en upplysning, en nyhetstjänst om vad som pågick då.

Anders fortsätter sin redogörelse och förklarar att NASUM aldrig hade en politisk agenda.
– När vi startade följde vi en massa band i deras kölvatten. Man hade ingen aning om att man själv skulle bli en inspirationskälla för andra tio år senare. Fram till vår första fullängdare ’98 var det inte många som visste vilka vi var, bara de mest hängivna undergroundfansen. Men i och med debuten märkte vi att det fanns folk som lyssnade på oss. Vi ansträngde oss då och blev seriösare på många plan. Vi ville göra bättre låtar och bättre texter, förklarar grundaren.
– Anledningen till att vi nu har blivit en inspirationskälla för andra är att vi aldrig kompromissade med vår inställning till vad grindcore var. Vi gick hårt på det vi trodde på.

Ni skiljer ju er lite från liknande akter i genren. Varför blev det mer politiska texter istället för det vanliga goret?
– Det var ett aktivt val. Den politiska aspekten av grindcore var ju för att banden lät så på den tiden. Mycket av detta kommer från punken och de hade dessa värderingar. Efterhand blev det gore och porr av det hela men vi var aldrig intresserade av detta när vi startade. Vi ville ha mer politisk laddad grind.

Om framtiden och COLDWORKER
Samtidigt som NASUM släpper det sista kommer Anders andra band COLDWORKER ut med fullängdare nummer två. Anders redogör för mig vad vi kan förvänta oss och jämför detta alster med debuten.
– Man kan säga att på sätt och vis är den första skivan en demo även om det är en riktig skiva. Vi spelade in den fyra månader efter att vi bildades. Nu har vi lagt ner betydligt mer tid på den nya skivan gällande låtskrivandet. Vi höll väl på i ett år med att skriva låtar. Den riktigt kreativa fasen satte igång förra våren och den känns mer bearbetad. Vi har försökt att lyssna på låtarna på ett mer objektivt sätt och gjort förbättringar och uteslutit vissa som inte funkade. Det är mer arbete nerlagt och det ska förhoppningsvis höras.

COLDWORKER bildades som sagt relativt fort och skivan släpptes efter en kort tid. Anders hade okända musiker med sig men framhåller att de inte är oerfarna.
– Grejen som drev projektet framåt var att fem personer träffades som aldrig spelat tidigare tillsammans. Man drivs gemensamt av en stor kreativ kraft och som gjorde att materialet till den första skivan gick smidigt. Vi var supernöjda med den förra skivan men nu känns det mer som allvar.

Från grind till döds på en räkmacka
Då COLDWORKER ligger närmare döds än Anders gamla band, var tanken att ta med de gamla fansen?
– Det enda COLDWORKER har att göra med NASUM är att det är mina band. Men COLDWORKER ska inte ses som någon fortsättning utan min största önskan är att det nya bandet ska bedömas på egna meriter.
– Visst, vi fick mycket gratis med första skivan eftersom det var mitt nya band och folk undrade vad jag skulle syssla med efter NASUM. Det blev mycket fokus där men jag ville komma bort ifrån det. Jag hoppas på att COLDWORKER bedöms för vad det är och inte att det är en medlem från ett tidigare framgångsrikt band. Samtidigt kan man inte bortse från sitt förflutna.

Bila genom Danmark
Vad kan då Anders räkna in som ett alldeles särskilt minne från sin tidigare karriär? Följande anekdot inträffade under den första turnén med COLDWORKER.
– Det var vår första turné med det nya bandet. Vi var med under Close Up-turnén 2006 tillsammans med ARCH ENEMY och Örebrobandet PATH OF NO RETURN. Vi hade några spelningar bokade men mitt i turnén hade vi en ledig dag. Spelar man på vår nivå betyder en ledig dag att man förlorar pengar. Tillsammans med PATH OF NO RETURN fixade vi en spelning i Danmark som verkade schysst. Så på vår lediga dag åkte vi över, betalade en massa broavgifter och bensinkostnader. Till slut kom vi fram till norra Danmark och vi hade anlitat en ljudtekniker från Malmö som skulle få betalt av spelstället. Vi kommer dit, riggar och grejar och när väl spelningen börjar dyker det inte upp en käft, berättar Anders småskrattandes.
– Vi frågar vad som händer och får till svar att stället inte kör några spelningar på lördagar. Det hela slutar med att vi spelar musiken för varandra i banden och det hela blev en enda stor repning av låtar som vi annars inte kör. Efter detta fick vi bila hela vägen tillbaka, inklusive mer bensinkostnader och fyra broavgifter.
– Vi förlorade mer pengar på spelningen än om vi bara hade tagit in någonstans på ett vandrarhem och tagit det lugnt.
– Det som gör detta minne så speciellt är att det verkligen inte dök upp en enda person. Hade det kommit två hade det bara varit pinsamt men detta var spiken i kistan. Spelningen står i alla fall på listan över alla gig vi gjort live, så det är ju något.

Tomasz Swiesciak
2008-04-23






Lämna en kommentar till artikeln:
(Kommentarer som anses stötande, innehåller personangrepp, reklam eller på annat sätt inte följer våra riktlinjer kommer att plockas bort.)




Namn: Metallbibliotekarien | Datum: 2008-04-25 16:01:22

Bra intervju! Kul att få höra nåt från nasumlägret :)

Till startsida »