Moonsorrow
"Chapter V - Ravaged"

Releaser: 2007

Anvndarbetyg: 2.1/10
Antal rster: 18

Lst: 1542ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2007-01-02

Denna skiva innehåller endast två låtar, varav den ena är 30 minuter lång och den andra 26. Ett ganska originellt och roligt upplägg kan man tycka, men det gör att skivan blir ganska svårlyssnad och lite av en "bakgrundsskiva". Det är nämligen knepigt att hålla koll på vilka delar man tycker är bra och omständigt att spola fram och tillbaka för att hitta rätt
på dem.

Finnarna kör iallafall på enligt ordinärt manér. Tung vikingmetal med maffiga synthinslag, precis som på föregående skivor. Ändå saknas de riktigt mäktiga refrängerna, ja de som man nästan börjar gråta av att höra, som på till exempel ”Sankarihauta”, ”Sankaritarina” och ”Aurinko ja kuu” där ösig, tung metal tvistas upp ännu ett snäpp med refränger av episkt tema. Det finns dock en del sköna inslag på Hävitetty, men faktum är att jag finner första låten, ”Jäästä Syntynyt/Varjojen Virta” väldigt enformig. Som sagt, originellt upplägg, men jag hade hellre sett att Moonsorrow körde på som vanligt med 5-10 minuters låtar, och mer varierat innehåll.

Att kalla skivan dålig skulle däremot vara ett misstag, för även om hela konceptet med halvtimmeslånga låtar inte faller mig i smaken så är den välgjord. Ljudet kan man inte klaga på, för gitarrerna fångar precis upp det ljud och den känsla Moonsorrow vill förmedla. Tillsammans med episka synthslingor och pukor med djupt eko utgör det ett kraftfullt sound. Delarna med körsång är lika mäktiga som vanligt och growlandet lämnar inte heller
något att förtvivla sig över.

Det är just att det är så pass långa låtar som får mitt betyg att sjunka. Har man däremot inget emot det kan jag helt klart rekommendera denna skiva, för vissa delar är fruktansvärt sköna. Min favoritlåt av de två får bli andra låten, ”Tuleen ajettu Maa”, som bjuder på en ösig svängom runt mitten av låten. Tyvärr inte tillräckligt för att generera mer än en femma i betyg.

/Jappson