Moon Coven
"Amanitha Kingdom"

Användarbetyg: 1.0/10
Antal röster: 21

Läst: 851ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2014-03-01

Moon Coven - Amanitha Kingdom
De första sekunderna av "Amanitha Kingdom" tror man nästan att det är en platta med LED ZEPPELIN som råkat hamna i spelaren. Sen låter MOON COVEN sin identitet skina igenom, och resterande del av öppningsspåret Ruler Of Dust (kan vara den coolaste låttitel jag läst på bra länge!) ger bara avlägsna ekon av legendarerna och deras musik. Istället serveras ett hembakat och lite egensinigt potpurri där man än flirtar med den gamla 60- och 70-talsrocken, än kastar sig raklång in i psykedelia och doom, komplett med nästan esoterisk och distad sång som svävar i bakgrunden. Låtarna är fem till antalet, och de breder ut sig över minst 5 och helst dryga 7 minuter vardera. Riffen som driver låtarna är till lika delar klockrena och träffande som de är malande och hypnotiska, med bäst effekt över tid snarare än med omedelbar verkan.

Nä. MOON COVENs debut "Amanitha Kingdom" är inte helt lätt att ta till sig vid första lyssningarna, eller att som skribent placera i ett förståeligt sammanhang och beskriva musiken för alla som vill läsa. I promomaterialet till bandets debut-EP beskriver man det som att man "tar allt du vet om psykedelisk rock, stoner och space rock och förvandlar det till ett helt nytt koncept. Med sin förtrollande och hypnotiska vägg av ljud tillåter MOON COVEN lyssnaren att sjunka ner i bandets djup", fritt översatt. Det är, rent krasst, en lika bra beskrivning som någon annan, och egentligen kan man snabbt konstatera att det enklaste nog är om du faktiskt lyssnar själv.

Jönköpingsbandet består av David Leban som hanterar sång och gitarr, Axel Granhammar och Justin Boyesen på gitarr, Fredrik Dahlqvist på trummor och Oscar Johansson på bas, och det mest intressanta med hela "Amanitha Kingdom" kanske egentligen är löftet av vad denna kvintett kan åstadkomma framöver.

Jag tycker personligen att man lyckas som bäst i de två titelspåren, Amanitha Kingdom I och Amanitha Kingdom II, tätt följda av East och inledande Ruler Of Dust - men egentligen är en av de bestående känslorna för min del just den att det liksom finns mer att hämta. Det känns lite som om bandet inte riktigt nått sin potential, och jag kan förutspå att jag någon gång i framtiden får anledning att hylla MOON COVEN reservationslöst. Där gör jag inte än med denna debut, men det är ändå en bra historia som jag rekommenderar att du kollar in.