Morbus Chron
"Sweven"

Användarbetyg: 0.9/10
Antal röster: 24

Läst: 774ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2014-03-01

Morbus Chron - Sweven
När TRIBULATION förra året tog sin dödsmetall vidare till nästa nivå svalde jag det med hull och hår. "The Formulas Of Death" var förra årets bästa skiva enligt mig och jag går allt som oftast och nynnar på melodislingor från skivan.

Nu är det MORBUS CHRONs tur att ta samma progressiva steg framåt med sin nya skiva "Sweven" men frågan är om inte gruppen gått lite för långt i sin strävan att utveckla sin musik. I likhet med TRIBULATION är det väldigt mycket mer än rent mangel som ska få plats på skivan. Det är mycket lugna passager och utflykter över progressiva vidder som skall samsas med de mer renodlade hårda partierna och här tycker jag faktiskt att MORBUS CHRON har gått lite vilse någonstans på den slingriga vägen mot utveckling. Det är lite för lite rutten död, för lite diabolisk jäkelskap och för mycket pårökt flum helt enkelt. Ursäkta om jag återigen jämför med TRIBULATION men likheterna mellan grupperna är stora och jag tycker att TRIBULATION hittade exakt rätt balans mellan lugnt och hårt, något som MORBUS CHRON alltså inte riktigt gjort.

Men om vi ska fokusera på det som faktiskt finns på skivan istället för det som saknas så bjuder MORBUS CHRON lyssnaren på 10 spår av välskriven proggig dödsmetall som alla innehåller en eller flera delar som stimulerar hjärnan på ett föredömligt sätt. Låtar som Towards A Dark Sky och Aurora In The Offing är medryckande och övertygande men tyvärr så blir de lugna partierna, och ibland även de hårdare, i många av låtarna ibland lite för långrandiga och även om de lyckas med att skapa stämning och atmosfär så händer det titt som tätt att jag tappar intresset och börja tänka på annat.

Något som jag dock gillar till tusen är Robert Anderssons panikskrik som i mina öron låter som en skön blandning av Chuck Shuldiner och GORGUTS Luc Lemay och som passar utmärkt ihop med musiken. Detsamma gäller ljudet på skivan som den gamle stofilen Fred Estby skruvat fram. Det är en blek och organisk ljudbild som presenteras och ger ett intryck av mystik och dolda hemskheter i natten.

"Sweven" är på det stora hela en bra skiva som skänker sin lyssnare mycket njutning men jag personligen hade hoppats på mer och att MORBUS CHRON skulle presentera en riktigt het utmanare till utmärkelsen Årets Bästa Skiva. Det har de alltså inte gjort, inte den här gången i alla fall, men jag tror och hoppas att de har det i sig att lyckas med den bedriften om något eller några år.

/Christofer Jorhage