Nausea
"Condemned To The System"

Antal röster: 15

Läst: 618ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2014-04-01

Nausea - Condemned To The System
Med ett långt uppehåll från 1992 tills dess att bandet återaktiverades 2002 hann NAUSEA släppa en mängd demos och splittar, men endast en fullängdsskiva - 1991 års storligen inflytelserika ”Crime Against Humanity”. Tills i år det vill säga. Man kan sannerligen inte beskylla bandet för att vara det mest högproducerande av akter när det gäller fullängdare.

Men då nu ”Condemned To The System” föreligger kan jag säga att det har varit värt att vänta. Vilken njutning från början till slut denna skiva är! För oss som gillar NAPALM DEATH och som tyckte att senaste given från detta legendariska band kanske inte riktigt levde upp till förväntningarna då kan man helt klart gå till NAUSEA för full tillfredsställelse. 11 låtar av härligt slirig punkig grindcore väntar nämligen öronen. Det som verkligen är så suveränt med ”Condemned To The System” är att det i likhet med flera av de andra allra bästa grindcorebanden (jag tänker främst på ROTTEN SOUND) så kan NAUSEA fett bocka i kolumnen för stringent låtskriveri, och därmed faktumet att det går att skilja låtarna åt. Rens i all ära, men det skadar sannerligen inte att kunna identifiera enskilda låtar.

Riktigt härligt är att bandet denna gång dessutom har fått en skicklig leadgitarrist i Leon del Müerte med ett förflutet i bland andra PHOBIA, INFANTICIDE och EXHUMED. Inte bara låter yxattacken köttigare, men man har också skaffat sig ytterligare ett vapen i att mannen faktiskt kan lira solon. Jo, jag gillar solon.

Det känns fel att tala om ”Condemned To The System” som en comebackskiva då grindcore sannerligen inte opererar enligt gängse mainstreamregler när det gäller, tja, någonting egentligen. Vad vi däremot kan prata om är en grindcoreskiva som ställer så många andra band i skymundan genom habilt låtskriveri och ett jävlar anamma som jag i sanning tycker att man ska kolla in om man gillar denna typ av musik. Jag vågar påstå att man inte kommer bli besviken.