Tellusian
"Collision"

Användarbetyg: 2.5/10
Antal röster: 47

Läst: 1211ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2014-04-01

Tellusian - Collision
För oss som gillade det sorgligt avsomnade malmöbandet CROWPATH är det en sann glädje att det finns ett band som TELLUSIAN. Här återfinns nämligen trummisen Erik Hall och sångaren Henrik Ivarsson som tillsammans med John Rönnerblad på gitarr och Robert Fuchs på bas utgör TELLUSIAN. Bandet har tidigare släppt en split och en EP, bägge två synnerligen lyssningsvärda. Men nu är det alltså dags för fullängdsdebut.

Det som omedelbart slår mig med ā€¯Collisionā€¯ är ljudbilden. Jag tänker direkt på hur MASTODON lät i början på sin karriär - ruffigt,men ändå med en väl avrundad ton i produktionen. TELLUSIANs musik har flera beröringspunkter med atlantabandets, och detta skriver jag som en synnerligen stor komplimang. En sak som jag uppskattar till max är att man kan höra alla instrument väldigt tydligt - och då i synnerhet Robert Fuchs bas, som i sanning förtjänas att lyftas fram. TELLUSIAN är ett nyfiket band som verkligen lyckas både utmana samt belöna lyssnaren. Jag gillar musik som har tuggmotstånd, utan att för sakens skull vara komplicerad för själva teknikalitetens skull. ā€¯Collisionā€¯ är en skiva som är progressiv i ordets allra bästa bemärkelse.

Här finns ett fullödigt driv i spelet - Erik Hall på trummor har skapat, precis som i CROWPATH, magiskt förträffligt lir som ligger och balanserar på rätt sida gränsen av meckighet, men som också bjuder på ett fantastiskt sväng. Lyssna gärna på Wolf In Sheepā€™s Medicine för detta, där trummorna nästan dansar fram, trots att det oftast är fullt ställ. Gitarrspelet från herr Rönnerblad är synnerligen väl anpassat till vad bandet vill åstadkomma - ibland synnerligen väl sammansvetsat med trumliret, men också ofta på fullständigt galna egna exkursioner. Jag tänker fler än en gång på DILLINGER ESCAPE PLAN i detta hänseende.

Sången från Henrik Ivarsson är en av de mest mångsidiga insatser jag hört - mannen har en vokal arsenal i den grövre skolan som borde få många andra sångare att bli gröna av avund.

Tydlig inspiration i all ära - TELLUSIAN lyckas med bravur skapa något eget på ā€¯Collisionā€¯. Det är bara att gratulera underjorden till ett band som förtjänar att nå väldigt många lyssnare. Och ja, det är årsbästalistevarning på ā€¯Collisionā€¯. Så bra är det.