Insomnium
"Shadows Of The Dying Sun"

Antal röster: 24

Läst: 656ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2014-05-01

Insomnium - Shadows Of The Dying Sun
INSOMNIUM. Ett band som, likt DARK TRANQUILLITY och AMORPHIS i stort sett alltid levererar musik som är bra. Att formulan för hur det låter inte ändras speciellt mycket må vara hänt, men det bjuds banne mig alltid på åtminstone några riktigt bra låtar. Så är det med bandets nya skiva ”Shadows Of The Dying Sun”. Det är fortfarande väldigt vemodigt, väldigt finskt och väldigt vackert. Så långt är allt som det brukar.

Nu till det som inte är som det brukar. Jag har alltid känt att trummisen i bandet Markus Hirvonen har gjort väldigt stabila insatser på bandets tidigare plattor. Nu höjer han nivån så till den milda grad att det blir detta som höjer även plattans totala verkshöjd till de högre sfärerna. Hirvonen spelar väldigt mycket för låten, som man brukar säga, men nu är hans spel kryddat med så många extra finesser att jag som trummis verkligen kan konstatera att han aldrig spelat bättre. Jag ska ta några exempel. Black Heart Rebellion, kanske den bästa låten på skivan inleds med blastbeats. Jo, blastbeats. Jag kan inte minnas att jag har hört bandet använda detta grepp tidigare. Det finns överhuvudtaget ett fruktansvärt insisterande driv i spelet i denna låt. Likadant är det med Collapsing Worlds som har ett gitarrspel som får det att vattnas i munnen.

Precis som det brukar vara på INSOMNIUMs skivor är produktionen fullödig och mustig. Det låter helt enkelt förbannat bra om bandet, och även om det inte bjuds på så mycket överraskningar eller förnyelse så misstänker jag att ”Shadows Of The Dying Sun” är en skiva som jag kommer återvända till under 2014. Om inte annat än för herr Hirvonens bländande uppvisning bakom kaggarna.