Kriegsmachine
"Enemy Of Man"

Antal röster: 17

Läst: 995ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2014-05-01

Kriegsmaschine - Enemy Of Man
Vad är det med Polen egentligen? Det verkar ju finnas hur många gudabenådade (?) band som helst i detta land. Från storheter som VADER och BEHEMOTH till mindre akter som GORTAL, AZARATH och LOST SOUL. Och KRIEGSMASCHINE förstås. Ett band som inte gjort så mycket väsen av sig genom åren och levt i skuggan av större landsmän. Men det blir det nog lite ändring på nu när nya skivan "Enemy Of Man" är ute och kan ödelägga var mans stereoanläggning.

KRIEGSMASCHINE är dock inte riktigt vad man man vänta sig av ett polskt Black Metal-band. Det går inte i 240km/h mest hela tiden och hade jag inte vetat så hade jag inte kunnat säga att KRIEGSMASCHINE är från Polen då bandet inte har det där patenterade Polensoundet. Bandet har nämligen anammat en lugnare och mer atmosfäriskt variant av Black Metal där det mer handlar om att bygga upp krypande, apokalyptiska stämningar och där låtarna får ta god tid på sig, vilket dom också gör då "Enemy Of Man"s 6 låtar alla är 6-8 minuter långa.

Något som man däremot är van vid när det gäller polska band är att dom nästintill alltid har en trumfantom sittandes på trumpallen och KRIEGSMASCHINE är inget undantag. Maciej Kowalski aka Darkside (MGLA, ex-CRIONICS m.m) visar verkligen var han kan på den här skivan. Ett helt makalöst inspirerat trumspel som förhöjer lyssningen avsevärt och inte för att det är något större fel på vad resten av bandet presterar på skivan men utan den underhållande Darkside så hade skivan inte alls varit lika överjävligt bra som den nu är. Lyssna bara på den Knight Rider-minnande hi-haten i det avslutande titelspåret, helt underbart bra.

Faktum är att jag personligen gillar "Enemy Of Man" bättre än t.ex. BEHEMOTHs senaste skapelse "The Satanist". "Enemy Of Man" lyckas greppa tag om mig på ett sätt som få skivor jag lyssnat på i år har lyckats med och skivan etablerar verkligen KRIEGSMASCHINE som ett av dom bästa och mest intressanta banden från Polen idag.

/Christofer Jorhage