Misery Index
"The Killing Gods"

Användarbetyg: 1.1/10
Antal röster: 14

Läst: 610ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2014-06-01

Misery Index - The Killing Gods
Ett nytt album från MISERY INDEX hälsas alltid med glädje av undertecknad. Bandets bana har varit på stadigt uppgående sedan starten om ni frågar mig. De allra flesta upptäckte kanske bandet vid tiden då ā€¯Traitorsā€¯ släpptes och som förde bandet närmre en något större lyssnarskara än de haft innan. Efterföljande ā€¯Heirs To Thieveryā€¯ var även den ett mycket angenämt tillskott till bandets diskografi.

Tre år sedan har gått sedan dess. Och det märks i att bandet har tagit sig tid att jobba igenom låtmaterialet på ā€¯The Killing Godsā€¯. Jag tvekar inte att utnämna materialet till det starkaste bandet har presterat under karriären. Det är med en bibehållen känsla för den tekniska dödsmetall och grindcore bandet startade från som kvartetten nu vågar sig på allt djärvare och intressantare utflykter. Det är magiskt bra nästan genomgående. Jag är ju ingen större fan av intron, och trots att inledande Urfaust är stämningssättande, finner jag att det egentligen hade gjort sig bättre som en integrerad del av efterföljande The Calling som visserligen extremt traditionellt är ett fartvidunder där trummisen Adam Jarvis pummelerar skinnen med sedvanlig ferocitet. Här finns också exempel på det mer än lovligt tajta riffande som Darrin Morris och Mark Kloeppel svarar för genomgående. Bäst är bandet i låtar som Conjuring The Cull vars stramt återhållna vrede och morbida sväng storligen går hem, blixtrande The Harrowing, väldigt episka The Killing Gods och sjukligt brutalsvängiga Cross To Bear.

Jason Netherton på bas och sång gör en strålande sånginsats. Jag känner att han verkligen har utvecklats som sångare då kraften, vreden och ilskan är bibehållen men då han numera känns som en sångare som när han gastar på detta sätt utan vidare kommer att orka lira mer än de sorgliga 45 minuter bandet brukar tilldelas på scen i de flesta sammanhang. ā€¯The Killing Godsā€¯ är skivan som bör, om det finns någon rättvisa, skicka bandet upp på nästa hierarkiska nivå när det gäller scentid. MISERY INDEX övertygar nämligen så till den milda grad att det bara är att konstatera att väntan var väl investerad tid då ā€¯The Killing Godsā€¯ är bandets starkaste material till dags dato. Hatten av!