Dead Congregation
"Promulgation Of The Fall "

Användarbetyg: 0.9/10
Antal röster: 53

Läst: 1814ggr | Kommentarer: 4 | Inlagd: 2014-07-01

Dead Congregation - Promulgation Of The Fall
Jag lyssnade som hastigast på DEAD CONGREGATIONs ”Graves Of The Archangels” när den kom ut för 6 år sedan. Då fastnade jag inte, även om jag vet att det var väldigt många som uppskattade grekernas tonkonst redan på den plattan. När jag såg att bandet var aktuellt för undergroundfestivalen Killtown Deathfest som kommer avhållas i början på september i Köpenhamn kollade jag upp om det kommit något nytt material.

Det hade det.

”Promulgation Of The Fall” är en skiva där man i det närmaste får tygla sig för att inte ta fram varenda superlativ som finns. Detta kan vara det absolut coolaste och bästa jag hört i år. Tycker man att exempelvis BEHEMOTH har blivit aningens för polerade ljudmässigt på ”The Satanist” - då är detta en skiva man ska kolla upp. I övrigt är DEAD CONGREGATION ett band som gör det minst lika bra som de polska dödsgiganterna. Varenda låt är på en verkshöjd som tar andan ur en - inledande trojkan Only Ashes Remain, Promulgation Of The Fall och Serpentskin sitter dessutom sömlöst ihop vilket skapar ett torndönsepos på närmre en kvart i speltid. Det skadar sannerligen inte, då låtarna är späckade med lir av kaliber. Framför allt Serpentskin imponerar på mig med sin piskande inledning och sin malströmsliknande rifftornado. Bäst är dock den avslutande delen av låten. Från 2:16 vräker bandet på med en minst sagt majestätiskt klagande ton som jag nog måste ha lyssnat över 30 gånger på.

Nog finns här musikerskap så det räcker och blir över. Jag är sjukt imponerad av samtliga medlemmars insatser. Men det är såklart som med alla verkligt bra band - summan av de olika enheterna blir så mycket bättre än de enskilda musikernas insatser. DEAD CONGREGATION kan skryta med att ha fått ihop en skiva som gör att jag villigt erkänner att bandets konsert i Köpenhamn är den mest emotsedda för mig just nu. Uppskattar man death metal av den yttersta kalibern, som med bibehållen underjordscredd matar fram ett epos av stora mått, då måste man kolla in ”Promulgation Of The Fall”. Jag i det närmaste lovar att man inte kommer bli besviken.

Namn: Martin | Datum: 2014-07-02 18:31:35

Har helt missat att de varit/är aktuella med nytt album =/. Äger förra plattan och den krossar fett!! Nej dags att kolla upp denna då!
Namn: Martin Bensch | Datum: 2014-07-04 13:44:18