Amulet
"The First"

Läst: 806ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2014-09-01

Amulet - The First
Britterna AMULET tycks vara lite av landets nya heavy metal-hopp, och viftar starkt med den klassiska fanan. Man har en attityd till saker och ting som innebär att man gör det själv (bland annat släpper man en samling med andra av sina favoritband på egen etikett, och som också den distribueras via Century Media). På debuten "The First" så blandar man hejvilt från de gamla mästarna, och... du vet hur det är ibland när man ska äta buffé? När man liksom börjar, och ser inte slutet av bordet vilket innebär att man plockar på sig än det ena, än det andra av godsakerna. Till slut bågnar nästan tallriken av allt man lastat på. Den känslan kan man faktiskt få här med. En slev tidiga IRON MAIDEN, två stycken MOTÖRHEAD-röj, gitarrsolon från SAXON, verser från JUDAS PRIEST och den ockulta känslan och sättet att arrangera som bland annat MERCYFUL FATE använde? Visst - kör på bara. Allt är bra, det måste funka ihop. Toppa med lite BLACK SABBATH bara!

Det kan, i ärlighetens namn, bli lite för mycket. Till slut vet inte smaklökarna riktigt vad de ska göra av allt, och trots att jag gillar inställningen och attityden bandet har så är det lite så för mig med den här skivan. Jag upplever den som väldigt spretig, och även om det aldrig blir dåligt eller trist så känns det verkligen som en förstagiv. Det är inte osannolikt att låtarna skrivits under olika tillfällen som inneburit att bandets influenser och inriktning farit runt lite som en vindflöjel under tiden, och jag tycker att det är i ett par spår som man lyckas krama ur all sin ambition och sin goda vilja till något eget. Glint Of The Knife med sin text om Jack The Ripper (överlag är faktiskt texterna bra måste jag säga) och Bloody Night sticker ut en del, och även om en låt som exempelvis Sacrifice är rätt bra så är det för mig helt omöjligt att inte tänka på Come To The Sabbath med MERCYFUL FATE när jag hör refrängen - och det stör mig lite.

Oaktat det - bandet är en frisk fläkt och känns lite som ett internationellt BULLET i sitt sätt att närma sig musik... fast, som sagt, med betydligt spretigare repertoar.

Det ska bli väldigt spännande att se var AMULET tar vägen från "The First", för jag tror att tiden talar för det här gänget!