Lucifer Was
"DiesGrows"

Antal röster: 142

Läst: 2435ggr | Kommentarer: 1 | Inlagd: 2014-09-01

Lucifer Was - DiesGrows
Bland det svåraste som finns när det gäller musik är att få det svåra att verka enkelt, och kanske än hellre att få det enkla att bli bra utan att det blir trist. När Tommy Lee spelar trummor så spelar han inte speciellt komplicerat, men han spelar det på ett sätt som aldrig blir trist - och kommer något svårt så får han det att verka enkelt.

Huruvida norska proggrockarna LUCIFER WAS har något som helst gemensamt med MÖTLEY CRÜE's trumslagare är tveksamt, men på denna den sjätte fullängdaren så gör man precis samma sak - man levererar det enkla på ett mycket imponerande sätt, och det svåra på ett sätt som får det att framstå som så enkelt. Det kanske är allra tydligast i ett spår som The Devil Is The Boss Animal, en låt som egentligen är ganska rakt på sak och bygger på ett snillrikt och enkelt riff - men samtidigt svänger så hårt att det vore befogat med varningstext på omslaget. Utan att krångla till det eller famla runt efter sväng så levererar man det med en självklarhet som får det att låta just... självklart.

10 låtar, från inledande och som mest proggstökiga till avslutande finurliga Yellow House så levererar LUCIFER WAS ett sound som faktiskt allra mest får mig att tänka på... DEEP PURPLE. Inte i sina mest nu-öser-vi-hårdrockiga moment, men i sitt mer eftertänksamma anslag. Det kan ha att göra med att sångaren Jon Ruder (även akustisk gitarr) har en klang som minner mig om Ian Gillian stundtals, för bandet själva beskriver sin musik som "ett tungt gitarrbaserat sound som karakteriseras av det kreativa användandet av flöjt samt ovanliga instruments så som mellotron. Föreställ dig en mix av BLACK SABBATH och tidiga EAST OF EDEN, med en nypa JETHRO TULL" (fritt översatt, men jag tror det blev rätt). Oktetten består förutom av nämnde Ruder också av starke mannen, gitarristen och textsmidaren Thore Engen samt Andreas Sjo Engen (gitarr), Arne Martinussen (orgel, mellotron, piano, bakgrundssång), Einar Bruu (bas), Rune Engen (trummor), Lise-Marit "The Witch" Haugen (flöjt) samt Anders Sevaldson (flöjt) - även om det officiella bandfototo på hemsidan enbart innehåller de sju manliga medlemmarna. Det spelar mindre roll, såväl hur bandets musik beskrivs som hur alla medlemmarna egentligen ser ut - det viktiga är musiken som presteras. Och den är bra.

Låtar som nämnda The Devil Is The Boss Animal är svåra att skaka av sig, men det finns fler exempel på pärlor här. >i>Crazy World Turns On Me, From Behind Everbody's Blind, I Am Outside och I'm Cornered är mina övriga favoriter, men på det hela taget är detta en varierad och trevlig skiva att följa från start till mål. Möjligen känns den faktiskt lite kort, men det är väl också ett kvalitetstecken, det faktum att man aldrig tröttnar och istället tycker att det tog slut för fort...

Namn: zbyszek walkiewicz | Datum: 2014-09-23 17:48:45

Very good...