Decapitated
"Blood Mantra"

Antal röster: 18

Läst: 613ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2014-10-19

Decapitated - Blood Mantra
När polska DECAPITATED ger ut nytt material, då kan ni räkna med att undertecknad spetsar öronen lite extra. Bandets bakkatalog känner ni säkert till vid det här laget - med skivor som ā€¯Winds Of Creationā€¯, ā€¯Organic Hallucinosisā€¯ och ā€¯Nihilityā€¯ skrev bandet in sig i den tekniska dödsmetallens hall of fame vad mig anbelangar. Sedan bandets återuppstående efter den tragiska trafikolycka som såg till att trummisen Vitek dog och sångaren Covan hamnade i koma med ā€¯Carnival Is Foreverā€¯ från 2011 har bandet faktiskt bara blivit än intressantare. Nya skivan ā€¯Blood Mantraā€¯ fortsätter den inslagna banan, och gör det med den äran.

Exiled In Flesh heter den inledande låten, och den är på många sätt typisk för det ā€¯nyaā€¯ DECAPITATED. Det är mer dystert, ondskefullt men samtidigt så oerhört mycket mer organiskt än innan. Riffen är mer sparsmakade men också mer förtätade och drivande. Produktionen är mer än lovligt anpassad till musikens idé. På bandets tidigare skivor härskade den triggade bastrumman oinskränkt, och iskylan i ljudbilden var mycket mer påtaglig. Inte för att jag tycker att detta var dåligt, men när bandets tekniska dödsmetall ställs mot en mer levande ljudbild uppstår en väldigt intressant krock som jag verkligen uppskattar.

Tro nu inte att bandet har mesat till sig - två sekunder in i The Blasphemous Psalm To The Dummy God Creation piskar bandet upp en blastfest som heter duga och trots att låten klockar in på modesta två och en halv minut så kippar jag efter andan.

Bandet har begåvats med en ny kompsektion - på bas återfinner vi numera Pawel Pasek och bakom trummorna hittar vi ytterligare en trumfantom (jösses vad Polen verkar kunna strössla med kvalitetspugilister) i Mlody. De bildar en mer än lovligt stabil grund varpå Vogg (numer den ende originalmedlemmen) kan bygga sina riffkaskader. Voggs lir blir bara mer och mer intressant - hans bredd sträcker sig från de skönt hetsiga och attackartade riff som jag tycker ska återfinnas i dödsmetall - till slingor som framkallar känslor av ödslighet och övergivenhet på ett sätt som ger ilningar. Sångaren Rafal Piotrowski gör en habil insats utan att ta alltför mycket plats.

ā€¯Blood Mantraā€¯ är en skiva som verkligen håller för multipla genomlyssningar, och det är i sanning roligt att konstatera att ā€¯Carnival Is Foreverā€¯ inte bara var ett lyckskott. Här finns det kvalitet så det räcker och blir över att bygga en stabil och alltmer intressant andra del av karriären på. Hatten av!