Ghost Brigade
"IV: One With The Storm"

Antal röster: 17

Läst: 482ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2014-11-16

Ghost Brigade - IV: One With The Storm
Finlands sak är vår.

Eller, musikaliskt är mycket från Finland precis vad doktorn ordinerar för undertecknad i alla fall, och när det gäller GHOST BRIGADE är det verkligen sant. Bandets emo-metall för 40-plussare passar mig så löjligt bra att det stundtals är nära till tårar. KATATONIAs skitigare kusin (musikaliskt då) från vårt östra grannland träffar nerver lika pricksäkert som om de ryckte ett hårstrå ur näsborren, och mixen av smärta och de exploderande känslorna lockar faktiskt gärna fram just tårar. Min relation med bandet började med ett blindköp av andra given "Isolation Songs", en rakt igenom solid skapelse, till dags dato klart starkast och framförallt jämnast i bandets katalog. Den utmanas dock av färska och väldigt passande döpta "IV: One With The Storm".

Detta är 10 spår där man från inledande Wretched Blues till avslutande Elämä On Tulta (översätter till engelska "Life Is A Fire" enligt Google) sveps från melankoliska melodier till storslagna och träffsäkra sludge/doom-utbrott, det ena starkare än det andra. När bandet kastar sig över vackra Departures, Disembodied Voices eller personliga favoriten Electra Complex så känns det nästan som att beundra nyårsraketerna mot natthimlen - den ena ena är vackrare än det andra, och när man tror sig ha fått uppleva höjdpunkten smäller det till igen för att överträffa det man just fick vara med om.

Bandet har genomgått medlemsbyten men tycks ändå ha kommit stärkta ur turbulensen då de levererar bra utan att soundet påverkats, produktionen är väldigt passande och kanske bäst av allt är att man har hittat en jämnhet som imponerar. "IV: One With The Storm" innehåller egentligen inga svaga spår och är intressant hela vägen, något som jag tyckte saknades på såväl debuten "Guided By Fire" som skiva nummer tre "Until Fear No Longer Defines Us". Jämnheten har inte skett på bekostnad av topparna heller, och jag ska jag försöka sia om framtiden så tror jag att jag kommer att ha sällskap av och återvända till "IV: One With The Storm" under lång tid framöver.

Man kan nästan förbanna ett så starkt skivår som 2014 är. Den här plattan förtjänar att lyftas, hyllas och hamna på topplistor världen runt, men risken är att årets knäckande konkurrens i kombination med ett ganska sent släpp (och därigenom begränsad tid för skivan att fästa hos skribenterna innan deadline för dylika listor) gör att den blir förbisedd.

Betygsåttan ska ses som stark!