"Dawn Of The 5th Era "

Releaser: 2014

Anvndarbetyg: 0.8/10
Antal rster: 22

Lst: 483ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2014-12-14

Mors Principium Est - Dawn Of The 5th Era
Finland har skämt bort oss med metal av kvalitet under så många år, och genom så många band att det nästan är löjligt. MORS PRICIPIUM EST är ytterligare ett bevis för detta. Med en karriär som till dags datum spänner över 15 år har det i huvudsak finska bandet (gitarristerna Kevin Ferlay och Andy Gillion är från Frankrike respektive England) spritt sin mer än lovligt kvalitativa melodiska dödsmetall till, numera, stor acklamation.

Nu kanske ni tänker ”varför ska jag lyssna på ytterligare ett melodiskt dödsmetallband?”. En fullt befogad fråga, då det sannerligen inte saknas band inom denna subgenre. Svaret är enkelt – MORS PRICIPIUM EST är trots viss undanskymdhet ett av de verkligt bra banden inom denna gren av metalträdet. De håller framför allt en jämn och hög nivå på låtskriveriet – och det är det enda som betyder någonting här i ärlighetens namn. I en genre som har tydligt uppställda regler så gäller det verkligen att vässa vapnen för att sticka ut i det myller som präglar genren.

För oss som gillade ”…And Death Said Live” från 2012 så innebär ”Dawn Of The 5th Era” en logisk fortsättning på den skivan. Det är gott om verkligt ursnygga slingor i gitarrspelet, för att inte tala om alla solon som Andy Gillion skämmer bort öronen med. Kolla hemskt gärna in Innocence Lost för detta. Bandet kan inte anklagas för att uppfinna hjulet igen på ”Dawn Of The 5th Era” – här finns dock tillräckligt med energi och kvalitet för att oftast ska uppskatta det jag hör – att låtar som I Am War och Leader Of The Titans inte riktigt håller samma standard som övrigt låtmaterial är jag beredd att acceptera då övriga låtar bjuder på så mycket mumma att det är svårt att inte le under lyssningarna.

Produktionen är, såklart, fullt värdig för bandet musik. Det låter som det ska göra – trummorna är feta, basen hörs, gitarrerna tar den stora plats de ska och sången är väl integrerad med den övriga ljudbilden.

Summa summarum – ”Dawn Of The 5th Era” är en skiva som man med full förvissning kan investera några slantar i om man uppskattar melodisk dödsmetall som bjuder på det där lilla extra.