Death Wolf
"III - Östergötland"

Läst: 642ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2015-01-01

Death Wolf - "III - Östergötland"
DEATH WOLF är inne på sin tredje giv nu, och med tanke på att förra skivan innehöll illasinnad, smutsig och bluesig rock-baserad hårdrock som skulle fått nutidens Glenn Danzig att sälja sin själ för låtmaterialet så är det en överraskning som väntar när "III: Östergötland" drar igång. Första spåret Sea Wolf har ett driv och ett riffande som snarast påminner mig om hur MASTODON lät för 10 år sen än att vara en naturlig fortsättning på det jag hade förväntat mig. Men det är bra. Över skivans gång levererar nämligen DEATH WOLF ett knippe starka låtar som tvättats i bandets egna sound, och slutresultatet är väldigt bra. Det är skitigt, det svänger och det är väldigt mörkt. Morgan Håkansson (kanske mest känd för att lira gura i MARDUK till vardags) vandring genom sitt kära Östergötland är en svart historia som presenteras till titlar som Stegeborg och Vikbolandet, som behandlar historia i spår som 1658, Wall Of Shields eller Marching South. Det är dock, framförallt, en mer varierad skiva än föregångaren.

Spår som Today King, Tomorrow Dead står i kontrast till Thorntree på ett bra sätt som faktiskt lyfter båda låtarna till väldigt starka skapelser, framförallt den förstnämnda tycker jag är bland det bästa jag hört bandet prestera. Den rekommenderas varmt, alldeles oavsett om du är ute efter lite ny musik eller söker tröst i bandets svarta häxblandning av MOTÖRHEAD, SAMHAIN, BLACK SABBATH och någon form av skräck-punk.

Attans, vilket skivår 2014 till slut vecklade ut sig till!