"Chapter One"

Releaseår: 2015

Användarbetyg: 1.1/10
Antal röster: 15

Läst: 605ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2015-01-01

Level 10 - Chapter One
Italienska Frontiers Records vet hur man ska kräma musten ur saker. I detta fall tar man Mat Sinner från Tyskland (med ett förflutet bland annat i SINNER, VOODOO CIRCLE och PRIMAL FEAR) och parar ihop honom med amerikanska guldstrupen Russel Allen (SYMPHONY X, ADRENALIN MOB, ALLEN/LANDE). Tanken är förstås knappast att återuppfinna hårdrocken (tvärtom, detta är grundkursen i melodisk hårdrock, "Hårdrock 101), men eftersom man i övrigt plockar in ett knippe stabila herrar i form av Alex Beyrodt och Roland Grapow (gitarr), Randy Black (trummor) och Alessandro Del Vecchio (keyboards) så vet man också precis vad man får.

Ett stycke klassisk hårdrock som verkligen inte gör bort sig.

Precis vad Frontiers kanske letar efter, och även om jag kan förstå att en del fans mest blir förbaskade över att man inte istället får ett "riktigt" album (dvs SYMPHONY X) så tror jag att de lurar sig om de därför hoppar över skivan. Visst, det finns en del stycken som inte kommer att gå till hårdrockshistorien, och namnet är mer än lovligt ostigt - men det finns också jävligt bra låtar på plattan. Som svänger. Som får dig att sjunga med. Favoriterna stavas One Way Street, Last Man On Earth (med en sån där refräng som klistrar fast sig och får dig att nynna på den i en halv evighet efter att skivan rullat klart) och The Soul Is Eternal. Allen sjunger precis som vanligt - och som man förväntar sig - jävligt bra, Sinner lirar bas med den äran och produktionen är klassiskt Frontiers. Ganska polerat, utan att sticka någon i öronen.

Gillar du melodiös hårdrock har du ett knippe guldkorn att plocka upp till din spellista på "Chapter One".