Magnum
"Escape From The Shadow Garden"

Antal röster: 18

Läst: 541ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2015-02-01

Magnum - Escape From The Shadow Garden
MAGNUM har en lång och gedigen karriär bakom sig. För mig personligen har bandet alltid funnits i periferin - en möjlig bekantskap utan att egentligen ha blivit det. Förrän nu. Promon till aktuella skivan damp ner i slutet av förra året. Jag registrerade det, men gjorde inte slag i saken att faktiskt lyssna på skivan. Förmodligen tyckte jag att någon death metalskiva tarvade uppmärksamhet. Två saker gjorde att jag till slut gjorde slag i saken och kollade in skivan.

1. Jarno på A Fair Judgement hade kollat in skivan och hyllat den. Han är notoriskt svårflörtad, och jag litar på hans omdöme.

2. Jag frågade bloggkollega Alex om han hade lyssnat något på MAGNUM och han fick något lyriskt i blicken. En kvart senare hade jag ett mejl med rekommenderad lyssning.

Sagt och gjort - ”Escape From The Shadow Garden” fick en genomspelning. Och en till. Ganska många till. Under en vecka lyssnade jag säkert 20 gånger på skivan. Plus en del annat av bandet.

Den storartade rock bandet står för idag, och egentligen har stått för hela karriären, är av typsnitt habilt hantverk. De här nissarna vet hur man snickrar ihop en skiva till bredden fylld av feta refränger och övertygande melodier. Snart sagt varenda låt på skivan är en njutning att lyssna på - oavsett om det är en ganska ömsint ballad som Midnight Angel, en episk dänga som avslutande The Valley Of Tears eller en refrängstinn Don’t Fall Asleep - bandet har verkligen gjort sitt hantverk fullt ut.

Det rent instrumentella hantverket är egentligen utan stora åthävor, men utan att vara slätstruket alls. Trummisen Harry James är verkligen ingen fillfantom men har ett säkert sväng och lirar egentligen mer enligt principen less is more. Och det funkar alldeles utmärkt. Sångaren Bob Catley är den faktor som gör att skivan lyfter de där extra snäppen. Jösses vilken guldpipa den mannen har - och har haft sedan 1970-talet då bandet startade den första delen av sin karriär.

”Escape From The Shadow Garden” är en fantastisk stor och synnerligen sympatisk rockskiva. Om MAGNUM kan övertyga en konfirmerad death metallyssnare som undertecknad om sin förträfflighet - ja, då vet ni att det förmodligen är värt att kolla in skivan.