Releaser: 2015

Anvndarbetyg: 0.6/10
Antal rster: 30

Lst: 524ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2015-02-01

Napalm Death – Apex Predator – Easy Meat
Ny skiva av NAPALM DEATH kan det vara något? Med skiva 13 i ordningen är det kanske berättigat att ställa sig den frågan.

Ett klassiskt bagage i all ära – NAPALM DEATHs bana de senaste 10 åren är betydligt mer intressant än de föregående – och utan att helt överge sina punk/grindcorerötter har bandet experimenterat allt mer musikaliskt på de senare skivorna än på de av purister så hyllade skivorna från 1990-talet. Tydligast blir det på senaste skivan ”Apex Predator – Easy Meat” i låtar som öppnaren tillika titellåten och Dear Slum Landlord där bandet drar ner på det annars förhärskande snabba tempot och skapar något annat än det vredgade pisk som bandet har skämt bort sina lyssnare med under åren.

Faktum är att bandet låter argare och mer drivna på ”Apex Predator – Easy Meat” än de gjort på många år. Borta är de inte helgjutna låtarna som återfanns på ”Utilitarian” från 2012, och tillbaka är den politiska vreden klädd i sonisk kostym. Med en upprinnelse i ett husras i Bangladesh där över 1000 arbetare i en sweatshop omkom och många fler skadades svårt gestaltar sig skivan till en diatrib över mänsklig girighet och korruption. Så långt inget nytt under solen. Med den skillnaden att det verkligen känns som om bandet nu är förbannat, på riktigt förbannat över sakernas tillstånd. En liten nyansskillnad men nog så viktig.

Musikaliskt är det för det mesta soniskt våld som regerar – Danny Herrera har ökat på blastbeatsration å det grövsta och skramlar i övrigt på rätt så rejält. Mark ”Barney” Greenway svarar för en mer övertygande sånginsats och jag drar mig till minnes hur uppretad han lät på ”Time Waits For No Slave”. Gott så.

Har man lyssnat på NAPALM DEATH under de senaste åren så kommer man att känna igen sig – bandet tillåter sig vissa nya grejer, men då dessa funkar alldeles förträffligt känns bandet väldigt väl igen. ”Apex Predator – Easy Meat” är en riktigt bra skiva som jag misstänker att jag kommer återvända till många gånger under året.