"The Breathing World"

Releaseår: 2015

Användarbetyg: 3.0/10
Antal röster: 26

Läst: 735ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2015-03-01

Colossus - The Breathing World
När Stockholmstrion COLOSSUS släppte sin debut "Wake" år 2013 tog man till knepet att låta LG Petrov gästsjunga på singeln Pillars Of Perennity, ett smart drag som säkert gav lite draghjälp för att nå igenom mediebrusets bakgrundsljud. Det behövdes förstås inte, bandets musik hade redan då en alldeles egen och närapå självförsörjande kraft som kom inifrån, och i slutänden kom jag att tycka att just den där singeln nog inte alls var ett av de starkaste spåren på skivan. Jag har sett många recensenter och journalister försöka fäste en etikett vid bandets sound - hell, jag har själv försökt med det! - men det var svårt redan vid "Wake", och inte blir det enklare när nu uppföljaren "The Breathing World" landar. Den bästa beskrivning man kan ge är att det låter som en alldeles naturlig fortsättning på det som startades vid just debuten, och på något sätt påminner man mig om MASTODON. Kanske inte musikaliskt, men absolut i frågan om att man helt enkelt inte tycks behöva följa de spelregler som gäller för oss andra dödliga.

Istället gör man lite som man vill. Bandet blandar toksvängiga "chugga-chugga"-verser med direkt farligt lätthäftande refränger, hissnande mellanspel som förflyttar lyssnaren till andra tid och rum med sludgepartier vars tyngd är krossande. Över sju långa spår levererar bandet en skiva som högst sannolikt kommer att återfinnas högt upp när det blir dags att sammanfatta skivåret 2015.

Detta är jämnt, av hög kvalitet och så pass varierat och sånt djup att jag faktiskt tror att det kommer krävas rätt lång tid innan jag bottnat skivan.

Betyget - 8 - är med klar mersmak efter den initiala kontakten och ett tio- femtontal varv, och redan nu undrar jag om jag varit snål. Ett gott exempel på detta är svårigheten att nämna någon favorit bland låtarna. Singeln Darkling Root månne? Eller öppningsdängan Yehi Ahour/Wanderers? Kanske. Men man kan lika gärna radda upp spår som Plumed Serpent, Fuga Mundi eller avslutande The Silent City som bara gör att man vill börja om.

Kort sagt: ett av Sveriges intressantaste och mest innovativa band levererar igen, och man gör det snäppet bättre än debuten. "The Breathing World" borde hamna i en spelare nära dig, snart.