"With Serpents Scourge"

Releaseår: 2015

Användarbetyg: 0.9/10
Antal röster: 20

Läst: 626ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2015-03-01

Necrowretch - With Serpents Scourge
När franska slynglarna NECROWRETCH släppte debuten "Putrid Death Sorcery" 2013 körde man fullständigt över undertecknad. Ungdomarna - enligt Metal Archives då som duo bestående av enbart Vlad på sång och gitarr samt Amphycion på bass även om mitt exemplar har en promobild på tre unga långhåriga och patronbältade ligister - vräkte ur sig en svärtad dödsmetall som var precis på gränsen för vad man klarade av. Eftersom man dessutom gav järnet prick hela tiden som man befann sig i ytterkanten av vad man klarade av så var känslan ungefär som ett skenande tåg; risken att det hela skulle spåra ur och sluta med katastrof kändes överhängande. Det bidrog också till skivans kvalitet och genuitet, den där känslan av att det faktiskt precis var så att man klarade av det man gav sig på och att man gjorde det i dödsmetallens anda. Nu har det gått ett tag, det är dags för uppföljaren "With Serpents Scourge" och man har som band blivit en trio på riktigt eftersom trummisen Ilmar anslutit.

Fortfarande står extremmetallens stjärna i zenit och visar NECROWRETCH vägen, men det är helt uppenbart att man lagt en hel del tid på att öva. Speltekniskt och produktionsmässigt är det här några pinnhål uppåt, men glädjande nog levererar man 8 spår utan att på något vis tappa kärleken till dödsmetall. Vill man han en referens så är det här musik som passar bättre för dig som föredrar TRIBULATIONs första och mer direkta angrepp snarare än det efterföljande och mer atmosfäriska/mystiska förhållningssättet.

Det går nämligen ungefär 30 sekunder av öppningslåten Black Death Communion innan bisvärmsriffen står som spön i backen och man finner sig själv intensivt headbangande. Sen släpper bandet aldrig taget om dig. Resan går över Feast Off Their Doom, titelspåret, By Evil And Beyond, The Bells Of Evil Schisms, He Thrones On Thy Sins och Even Death May Die utan att tempot avtar ens en aning, och bara genom att läsa titlarna och kolla in omslaget så förstår man vad man får. Sedan får man en kort andhämtning i form av instrumentala och under minuten långa Infernal Imprecation innan avslutande och tunga Mortem Ritu tar vid och syr ihop det hela. 35 minuter är vad som behövs, varken mer eller mindre.

"With Serpents Scourge" är helt enkelt en kärleksfull hyllning till extremmetal, späckad med bra låtar och framförd med hjärta. Fortsätter NECROWRETCH såhär så lär man lägga världen vid sina fötter innan man är klara!