Nodes of Ranvier
"Defined by struggle"

Antal röster: 21

Läst: 1321ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2007-10-02

Högt och lågt
Nodes of Ranvier är en alldeles ny bekantskap för mig, trots att Defined By Struggle är deras fjärde album och musiken är av den typ som tilltalar mig så hade jag aldrig hört ett ord sjungas eller en ton spelas av detta kristna metalcoregäng.

När introt tonat ut och första riktiga låten drar igång har jag inga skyhöga förväntningar och jag misstänker att jag har 36 minuter av förväntansinfriande framför mig. Både en och två låtar passerar obemärkt förbi utan att stå ut på något sätt, varken uruselt eller fruktansvärt bra. Men så startar Purpose in Pain, och till en början låter det mycket likt resterande låtar man hört än så länge med pratskrikande sång och snabba trummor. Men en bit in i låten byter den helt karaktär och en melodi och körstämma sätter igång och känslan som infinner sig i mig är närmast euforisk. Spåret tar ännu en vändning strax innan slutet då gitarristen i bandet tar mikrofonen och avslutar låten med lite ren sång.

Skivan fortsätter på samma sätt med Wrathbearer innan det blir fler låtar som påminner mer om de första på skivan. De flesta fungerar riktigt bra och hela skivan är riktigt trevlig att lyssna på, inte ens den helt instrumentala låten är en pina.

36 minuter går dock väldigt fort och när sista trumslaget tonar ut i tystheten känner jag mig näst intill oberörd. Okej att de flesta låtar var bra och några få även riktigt bra, men det är ändå något som fattas, inte ens efter tredje genomspelningen har fler än två låtar satt sig lite grann. Hela akten påminner en hel del om Hatebreed, men skillnaden där är att deras låtar lättare koms ihåg, men istället så har Nodes of Ranvier en större vidd och låter inte lika mycket likadant, vilket deras gelikar har en tendens till att göra.

Gillar man metalcore i allmänhet och band som Hatebreed och Sworn Enemy kommer Nodes of Ranvier säkerligen inte göra många besvikna, men är det den perfekta skivan man letar efter är det nog bäst att leta vidare.

/Blanksteg