Manitou
"No sign of wisdom"

Betyg: 4/10

Användarbetyg: 0.1/10
Antal röster: 45

Läst: 1488ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2007-10-02

2004 släppte finska MANITOU sitt debutalbum ”Mad Moon Rising” och förra året kom dess uppföljare ”Deadlock”. I år har det tredje albumet i ordningen med namn ”No Sign of Wisdom” släppts. Här levereras renodlad heavy metal med tydliga influenser från 80-talet och inte minst IRON MAIDEN.

Albumet inleds helt okej med låten ”In This Indolence” som har ett mäktigt intro samt ett bra drag låten igenom. Efter denna lovande start tar det dock tvärstopp. Nästkommande låtar saknar nämligen vad som krävs för att hålla mitt intresse vid liv. Synd då de ju faktiskt är duktiga musiker. Nej, tyvärr är detta inget som man inte redan hört förut från något annat dussinband. Den enda ljuspunkten är just inledningsspåret som sannerligen utmärker sig i sammanhanget.Trots allt vill jag inte bara utdela ris till detta band. De ska också rosas då de har en hel del intressanta idéer. Dessa skulle dock behöva mogna lite grand innan de verkställs.

Bandet har som bekant släppt tre album på tre år, vilket ju i och för sig inte är ovanligt. Emellertid skulle de nog behöva bearbeta låtarna lite mer innan de allt för ivrigt släpps ut i rampljuset. Det som får mig att vilja drämma till stoppknappen när jag lyssnar, är just soundets slående likhet med IRON MAIDEN. Inte minst låter sångaren Markku Pihlaja väldigt likt Bruce Dickinson i sin sångteknik. MANITOU är dock över huvud taget inte av samma kaliber som IRON MAIDEN och kommer tyvärr inte i närheten av deras nivå. Liknelsen blir alltså inte till bandets fördel.

Låtmaterialet som härmed har presenterats för mig, känns inte riktigt genomarbetat och detta retar mig. Jag uppmuntrar verkligen detta band att fortsätta skapa musik men med lite mer känsla och finess. Grabbarna får dessvärre bakläxa av mig. De har kapacitet, men behöver utmärka sig mer och hitta sitt eget unika sound. Lyckas de med detta, ger jag gärna bandet omprov med förhoppning om att få dela ut en guldstjärna i stället.

/Björn Thornell