"Winter Carols"

Releaseår: 2006
Betyg: 4/10

Antal röster: 17

Läst: 1602ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2007-01-02

....Ã¥ker med i julgransplundringen.
Våra kära julsånger som vi känner igen ända sedan vi var barn har gjorts i många olika tappningar och texterna har förändrats genom åren, men den nostalgiska känslan finns fortfarande kvar. Man kan känna doften av nygriljerad skinka och vassa stickningar på fötterna av nedfallna granbarr som fastnat i heltäckningsmattan bara man hör de första välkända tonerna.

Blackmore's Night, bestående av gitarristen Ritchie Blackmore (Deep Purple, Rainbow) och sångerskan Candice Night, lyckas ta fram den här känslan ganska bra även om jag hellre lyssnar på lite mer glada julsånger på julafton. Texterna handlar mycket om kristendomen, Jesus, Betlehem och allt sådant humbug (som snåle Scrooge i En Julsaga skulle ha sagt). Jag önskar att de kunde ha slängt in någon mer "dansa runt granen"-jullåt i stil med Deck the Hall eller Jingle Bells.

Bandet är ett renässansinspirerat folkmusik/rock band. De båda medlemmarna träffades 1990 på en fotbollsmatch där Ritchie spelade med i ett av lagen. De blev förälskade. Candice har varit bakgrundssångerska åt både Rainbow och Helloween (då i låten Light the Universe). 1997 var de redo för att släppa sitt första album Shadow of the Moon som blev en succé i Europa.

Candice Night har en mycket vacker röst, men sjunger väldigt monotont och jag önskar att hon kunde ta i mer på flera ställen i låtarna. Känslan som hon fick till i t.ex. Covern på Joan Baez låt Diamonds and Rust kommer inte fram på denna skiva. Hon sjunger i samma tonläge hela tiden och man hinner somna innan tomten kommer.

Skivan innehåller också Wish You Were Here. En Rednex cover som även var med på det första albumet.

Ritchie Blackmore är en fantastisk musiker och jag gillar blandningen av olika instrument. Jag är speciellt förtjust i orgeln. Men för mig krävs det mer än skicklighet. Det enda jag ser framför mig är medeltida narrar med tomteluvor.

Detta är en julskiva som definitivt åker med i julgransplundringen.

/Liza

Läs även: