Diablo swing orchestra
"The butchers ballroom"

Användarbetyg: 2.4/10

Läst: 2087ggr | Kommentarer: 1 | Inlagd: 2007-10-02

Vi lever onekligen i en era där musikgenrer är en enda stor labyrint som är lätt att villa bort sig i. Band mixar dessa genrer till höger och vänster men hur många är det egentligen som verkligen lyckas? Inte många, men Diablo Swing Orchestra är i alla fall ett levande bevis på ett band som lyckats ypperligt.

På debutalbumet ”The Butcher’s Ballroom” hittar vi en galen blandning av jazz, swing, flamenco, metal och klassiskt som blandas till en otroligt härlig skräckinjagande svängig röra. Sällan har något album överraskat mig så mycket som detta. Öppningsspåret ”Balrog Boogie” trollbinder mig med ett unikt sound. Det är minst sagt imponerade hur dom får albumet att låta så otroligt bra med alla dessa stilar i omlopp. ”Poetic Pitbull Revolutions” till exempel går i tonerna av flamenco. Det är så tufft att man bara sitter och gapar. Frontkvinnan Ann-Louice Lödlund sjunger till stora delar med sopransång vilket jag i vanliga fall är helt mättade på. Men på ”The Butcher’s Ballroom” tänker jag knappt på det för att det helt enkelt känns så rätt.

Just med tanke på sången och metal inslagen så tror jag att Diablo Swing Orchestra kommer att jämföras med akter som Nightwish eller Therion vilket kanske inte är helt obefogat men ändock inte korrekt heller. Vad jag försöker säga är att vi har något här som är det mest originella och spännande som släppts från vår svenska nation på väldigt länge. Många kommer att älska detta, ett fåtal hata. En sak är dock säker, ingen lämnas oberörd.

Namn: tordA | Datum: 2007-10-06 19:01:52

det är sällan ett helt album funkar så bra som
\"The butchers ballroom\"