Crystalic
"Watch us deteriorate"

Användarbetyg: 1.8/10
Antal röster: 36

Läst: 1506ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2007-11-01

Välspelad deathdebut
Crystalic är en frisk nykomling på den nattsvarta, stjärnprydda deathmetalhimlen. De fem testosteronstinna herrarna från Finland spelar en melodiös death som snarast påminner om deras grannar i väst, våra svenska vikingar i Amon Amarth. Bandet startade redan 1998 men efter en del medlemsbyten och några släppta demoskivor så fick de slutligen ett kontrakt med franska Thundering/Manitou records och först nu är deras debut här, Watch Us Deteriorate.

För att vara deras första giv låter det väldigt bra, välspelat och stundtals riktigt intressant. Men så har de ändå spelat i nästan ett decennium. Allt till trots så visar de inte på något som verkligen står ut heller, utan erbjuder rätt och slätt väl framförd melodiös deathmetal som inte känns spännande, för att för den skull inte vara tråkig. Nämnas bör ändå deras basspel som svänger riktigt bra och lägger till ytterligare en dimension till deras melodier.

Flera av låtarna börjar lugnt innan de drar igång för fullt, och jag skulle gärna sett att de hade fortsatt med de lugna partierna genom en hel låt för att bryta av det ös som löper genom skivans nio spår. Nu förlöper hela plattan i så gott som samma hastighet och jag grips tyvärr aldrig riktigt av skivan. När alla låtar tystnat och sista solot ebbat ut känner jag inget speciellt, som om något fattas. Visst finns det några riktigt trevliga spår, såsom Severe Punishment och Soulstabbed, och det faktum att det är första skivan av Crystalic gör att man ändå hungrar efter mer, särskilt om man verkligen gillar melodiös deathmetal. Hade de dessutom vågat tänja lite på gränserna istället för att spela sina kort ganska så säkert så hade betyget kunnat vara åtminstone ett snäpp högre.

Watch Us Deteriorate skulle kunna varit en perfekt skiva, men för att vara det hade det behövts lite mer mod och vågade val. Men jag ser ändå ett ljus tändas på himlen och en liten, välspelad dödsstjärna vid namn Crystalic är född.

/Blanksteg