Maroon
"The cold heart of the sun"

Antal röster: 27

Läst: 1536ggr | Kommentarer: 1 | Inlagd: 2007-11-01

Gott och blandat
Ett stilla regn faller på marken och ett skott går av. I fjärran mullrar åskan, man hör en gitarr ljuda och strax efter fylls det på med trummor, innan plötsligt den tyska fem man starka maskinen verkligen drar igång med en snabb kavalkad av instrumentell tortyr. Detta är början på fjärde spåret, The Funeral Song, på Maroons fjärde skiva, The Cold Heart Of The Sun. Enbart titeln på låten gav mig höga förhoppningar när jag började lyssna på skivan, och fortsättningen på den infriar dem i stort sett med en inbromsning av tempo och en underbar blandning av skön melodi och frenesi.

På tidigare skivsläpp har det varit ren metalcore som gällt, på förra skivan med en övervägande del deathmetal inlindat och dessutom flera gästsångare som gjorde att jag var lite orolig över vart Maroons musik var på väg. Men i och med detta album tycker jag att de har hittat en perfekt kombination av deathmetal och metalcore med bländande solon varvat med tunga breakdowns. Sångaren glider med lätthet nästintill obemärkt över från vanlig sång till lite ljusare growl och i det avslutande spåret Some Goodbyes Are Farewells, som är en delvis akustisk historia, sjunger han med en djup, melankolisk röst och det fungerar mycket bra i min mening.

Skivan startar med högt tempo, och i likhet med tidigare nämnda The Funeral Song så varvas det med lite lugnare, vackra melodier som gör att jag riktigt njuter av skivans första låt Reach The Sun, och när det är dags för gitarrsolot så påminns man av en mycket klassisk melodi, i ordets rätta bemärkelse. Fortsättningen är inte sämre, en låt med så mycket variation men ändå utan att kännas som flera låtar dundrar ut ur högtalarna som innehåller det mesta en bra låt ska göra enligt mig, Only the Sleeper Left The World kan vara ett av mina favoritspår på skivan.

Väl framme vid sjätte låten, skivans titelspår, kan man behöva en andningspaus efter de intryck man fått så långt. Vad passar då inte bättre än att The Cold Heart Of The Sun är en rent instrumental låt med diverse industriella ljud som bygger upp inför nästa spår och ger det en rejäll skjuts, men tyvärr blir inte andra halvan av skivan mycket bättre än så. Även om de får in både en mening på modersmålet och en loska i varsina spår så blir det inte det allra högsta betyget, men en väldigt glad överraskning lämnade de tyska straight edge-killarna i form av ett välbalanserat album mellan deathmetal och metalcore, dock med fördel metalcore, som ges en stark åtta.

Trots att jag lyssnat genom skivan otaliga gånger är det fortfarande spännande och mycket trevligt att låta öronen ta emot vad som erbjuds och detta är en skiva jag kommer återkomma till många år framöver. Och med hänvisning till sista låten så hoppas jag verkligen att detta snarare är ett återträffslovande hej då än ett vänskapligt farväl för evigt.

/Blanksteg

Namn: Rasmus | Datum: 2007-11-02 20:53:40

Hah, go inledning där. Riktigt bra skrivet :)