Angel Blake
"Angel Blake"

Releaser: 2006

Anvndarbetyg: 0.8/10
Antal rster: 25

Lst: 1589ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2007-01-02

Angel Blake är nog för många ett okänt kapitel i hårdrocksvärlden och det är kanske inte så konstigt då gruppen bildades 2006. Gruppens grundare Marko Tervonen var tidigare gitarrist i gruppen The Crown och på sång har han lyckats lura in Tony Jelencovich som sjungit för Transport League och Mnemic. Resten av manskapet är tydligen finländsk/svensk och då anar man väl kanske lite hur musikstilen är.

Det finns ju en uppsjö av finländska gotiska band, men att bara ställa in Angel Blake i det ledet är nog lite felaktigt. Visst får man klara finländska vibbar liknande Sentenced och H.I.M. Angel Blake har dock en mycket varierad stil och det blir rätt svårt att sätta en genré på deras musik. Ibland låter de som Paradise Lost, ibland som Sentenced och ibland svartrockar de som självaste Danzig. Galen blandning kanske, men jag tycker det är lite nyskapande och välkomnar sådana här grupper som verkligen varierar musiken, om de lyckas knyta ihop det bra.
Det tycker jag Angel Blake lyckas ganska bra med här i deras debutplatta med samma namn. Det märks att killarna är kompetenta musiker och Marko är helt klart en skicklig gitarrist som kanske inte levererar ”Yngwie-solon”, men många sköna och tunga riff och en del sköna akustiska slingor. Tony’s sång är också väldigt varierad och det passar mycket bra till musiken. Skivan är för övrigt bra producerad och gillar man någon av de band jag rapade upp ovan tycker jag absolut att man ska lyssna in sig på Angel Blake.

Mina favoriter är den trashiga och samtidigt punkrockiga öppningslåten Retaliate, den Danzig inspirerade och sköna Self-Terminate och den tempoväxlande och tungt riffande Thousand Storms. Covern i slutet på Paint It Black ger också ett klart plus i kanten för den tyngsta och punkrockigaste versionen jag hört av den Stones-låten.

/Leo