Paul Sabu
"Dangerous Messiah"

Antal röster: 30

Läst: 1161ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2007-11-01

Ni som var med på 80-talet minns kanske Paul Sabu. Mest känd är han för sitt arbete med bland andra Alice Cooper, David Bowie, Kiss, Shania Twain, Madonna och framför allt sitt eget band Only Child. Nu gör han alltså comeback, mycket tack vara Michael Voss (Mad Max, Casanova) som även rattar på plattan tillsammans med Sabu himself naturligtvis. Paul’s hemsida är betitlad “Paul Sabu is Lord of the Strings & AOR’s Rock King” vilket inte är små ord att leva upp till. Nu har ju förvisso karl’n meriterna i bagaget men det var många år sedan han var som störst så frågan är ju om han klarar av att leverera år 2007.

”Strange Messiah” öppnar riktigt tungt med titelspåret. Soundet påminner om Winger i sina tyngre stunder. Jag finner mig själv sitta och sjunga med redan i andra refrängen vilket minst sagt känns lovande. Albumets utmärkande egenskap är raka tydliga riff och framhävd rivig sång. Paul sjunger riktigt bra även fast han ibland försöker ta i över sin förmåga. Mina höga förväntningar efter första låten besvaras dock inte fullt ut men det finns ett par riktigt bra låtar. Bland andra ”Headbangers”, ”Piece of my Heart” och ”Jack of all Trades” som Vinnie Appice (Dio, Heaven&Hell) varit med och skrivit. I övrigt så har albumet som helhet ett bra sound och produktion. Sabu har bara spelat med säkra kort vilket känns bra till en början men i slutändan blir det platt och intetsägande.