Mystic Prophecy
"Satanic curses"

Användarbetyg: 0.8/10
Antal röster: 30

Läst: 1532ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2007-11-01

Ingen lär protestera mot att det finns gott om tyska power metal-band i hårdrockssfären. Ett av dem är MYSTIC PROPHECY som nyligen släppt albumet ”Satanic Curses”. Detta band påstår att medan andra band hittar sina influenser från tyska storheter som HELLOWEEN, GAMMA RAY och RUNNING WILD har de själva blickat mot Storbritannien med 80-talet som inspirationskälla. Man har även blickat mot väst där ICED EARTH kommit att bidra med sina guldkorn som bränsle till bandets sound.

Inte många sekunder av skivan hinner ticka i väg innan jag kan konstatera att detta band växlar friskt mellan hårda och melodiösa tongångar. Bandet är oerhört samspelta och sångaren Roberto Dimitri Liapakis höjer låtarnas kvalitét ännu ett par snäpp med hjälp av sin otroliga pipa. Det märks att bandet har gått in i studion högmotiverade efter dryga året sedan de släppte ”Savage Souls” som har fått mestadels positiv kritik. Förtroendet för mixningen fick än en gång Fredrik Nordström med sitt Fredman Studio som bandet för övrigt öser beröm över.

Bandet utgör en frisk fläkt på den annars redan överfyllda power metal-scenen. Man levererar klassisk heavy metal och detta utan att krångla till det. Med andra ord är det raka rör från början till slut. Låtar som utmärker sig på albumet är ”Demons Blood”, ”Dark Forces” samt inledande ”Back from the Dark”. Man har också lyckats klämma in en cover på BLACK SABBATH’s ”Paranoid” som de i mitt tycke i och för sig kunde ha skippat. Lite svårt att betygsätta detta, men summan av kardemumman blir en stark och välförtjänt sjua.

/Björn Thornell