"Framing Armageddon"

Releaser: 2007

Anvndarbetyg: 1.2/10
Antal rster: 44

Lst: 2589ggr | Kommentarer: 3 | Inlagd: 2007-11-04

Återkomsten
Amerikanska Iced Earth och dess grundare Jon Schaffer har haft en brokig karriär ändå sedan deras självbetitlade album såg dagens ljus 1991. Medlemmar har kommit och gått i en till synes aldrig sinande ström. Detta till trots har Iced Earth alltid levererat skivor av mycket hög klass, mycket beroende på Jon Schaffers otroliga förmåga att komponera skivor som är en blandning av känslosamma alster som berör och låtar med knäckande metalriff. Bandet har tyvärr aldrig fått den uppmärksamhet som de förtjänar, som så många andra band i hårdrocksbranschen.

De två senaste alstren, Horrowshow (2001) samt The Glorious Burden (2004) har dock inte stoltserat med lika hög kvalitet som de fem album som föregick dessa. Detta beror delvis på sämre kvalité på låtarna men i det senare fallet var även förlusten av den fantastiske sångaren Matt Barlow en starkt bidragande orsak. Barlow ersattes tämligen raskt av den från Judas Priest sparkade Tim Owens. Owens besitter en grym metalröst men saknar Barlows breda register och förmåga att förmedla de mer känslofyllda låtarna. Åtminståne var fallet så på The Gloroius Burden.

När nu Schaffer bestämt sig för att damma av sin koncept-historia Something Wicked som i sitt original består av en trio låtar från skivan Something Wicked This Way Comes (1998) har han utökat historien till ett ambitiöst dubbel-släpp varav vi får avnjuta den första halvan av historien på det nya verket Framing Armageddon – Something Wicked Part I.

Framing Armageddon är ett otroligt genomarbetat album med en tanke bakom varje litet riff och varenda liten textrad. Soundet från den ursprungliga historien vilar som en ande över hela plattan och lyfter Iced Earth till nya stordåd. Tim Owens röst kommer mycket bättre till sin rätt här än tidigare, man får en känsla av att Schaffer haft mycket större möjlighet att ha Owens röst i åtanke när låtarna för nya albumet tagit form.

På Framing Armageddon finns en uppsjö av patenterade Schaffer-riff, hans osvikliga förmåga att skriva känslosamma låtar finns där och själva historien är genomarbetad och lyfter albumet ytterligare en nivå. Det finns egentligen ingen låt som faller ur ramen. Dock så kräver skivan mycket av sin lyssnare då det inte är något lätt album att ta till sig. Några låtar som förtjänar ett extra omnämnande är midtempolåten A Charge To Keep, benknäckaren Ten Thousand Strong och The Clouding som börjar som en ballad för att i sin senare halv förvandlas till en tung elak historia. En av de bättre är även The Domino Decree som låter som någon av de mörkare stunderna på orginal-triologin och innehåller något så ovanligt i Iced Earth sammanhang som en Hammondorgel. Till sist måste även When Stars Collide (Born Is He) nämnas, den bygger på ett coolt riff och en mäktig kör där man kan ana Owens falsett i bakgrunden.

Ska Iced Earth äntligen få sitt efterlängtade och välförtjänta genombrott med den i min mening lysande Framing Armgeddon? And there´s more to come som man brukar säga.

/KissJocke

Ls ven:
Iced Earth - I walk among you
Iced Earth - Overture of the wicked

Namn: SnakeEyes | Datum: 2007-11-05 18:41:38

Jag ger också plattan 9/10 i betyg. Det enda jag inte gillar och som gör att skivan inte får fullpoäng är de instrumentala kortspåren. Jag tycker alla är mer eller mindre tråkiga och det känns onödigt med så många snuttar på 1-3 minuter.
Namn: The Metal Guy | Datum: 2007-12-14 00:02:01

Framing Armageddon är ett av de mest ambitiösa metalalbum jag någonsin lyssnat på. Jag håller med om att Tim Owens röst kommer mer till sin rätt på denna skiva jämfört med The Glorious Burden. Dock kan jag ibland tycka att Framing Armageddon stundtals är lite ojämn, jag saknar mer explosivitet, mer \"thrash\" i låtarna (kan bero på att jag själv är ett fan av just Thrash metal), om man jämför skivan med exempelvis den riktigt hårda skivan Burnt Offerings, eller den fantastiska thrashiga låten Violate (från Dark Saga). Vissa låtar på 1-3 minuter kan kännas överflödiga, undantaget det fantastiska och vemodiga introt (Overture). Men annars tycker jag att skivan är ett STORT uppsving jämfört med The Glorious Burden. En låt som jag personligen verkligen har fastnat för är titellåten Framing Armageddon, som är kompromisslöst hård och avslutas med ett av de mest fantastiska falsettyl jag någonsin hört (undantaget Tim Owens falsettskrik på Sweden Rock)! Detta är en skiva jag rekommenderar. Jag ger plattan 8/10 i betyg.
Namn: Footstomp | Datum: 2008-07-28 21:02:23

En trevlig överaskning faktiskt. Tycker dock att den som helhet är något ojämn, men med ett par riktigt höga toppar... så som The Clouding och framför allt über mäktiga Ten Thousand Strong. Betyg: 7/10