Dawn of solace
"The Darkness"

Användarbetyg: 1.1/10
Antal röster: 34

Läst: 1403ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2007-12-03

Känslig finne med soloprojekt
Det är början på november, jag är ute och promenerar i det jämtländska vintermörkret och stora snöflingor dalar ner mot den redan snöbetäckta marken. I öronen ljuder Tuomas Saukkonens musikaliska mångfald kallad Dawn of Solace och vädret förstärker känslan som är så viktig i Tuomas musik. Allt är väldigt vackert och jag blir tvungen att fortsätta gå i de nära 40 minuter som skivan snurrar.

Tuomas känner otrolig passion till musik och spelar flera instrument. Hans största projekt är Deathmetalbandet Before The Dawn. Dawn of Solace, skriver han själv, är mer ett komplement till Before The Dawn än en konkurrent. Här är det lite långsammare, melodiösare och mörkare toner som gäller och det fungerar utmärkt. Förutom Toumas så bidrar Lars Eikind med ren sång och Jukka Salovaara med bakgrundssång och lite gitarrspel.

Att musiken kommer i första hand märks väl genom hela plattan och både intro och outro är rent instrumentala. Kvar är endast sex spår, där det första av dessa består av två låtar ihopsatta till en. Som helhet fungerar skivan riktigt bra och ska lyssnas genom från början till slut för att den ska komma till sin fulla rätt. Som enskilda låtar fungerar spåren lite sämre, men det finns ändå några trevliga höjdarlåtar, Dead Air är ett exempel på en sådan. Men någon större skillnad finner man inte i The Darkness tyvärr, men det spelar inte så stor roll då det är känslan man får av att lyssna på hela skivan är det som jag tycker är skivans riktiga styrka.

Arbetet på uppföljaren är redan igång och ni kan vara säkra på att jag kommer följa utvecklingen av den med spänning.

/Blanksteg