Axxis
"Doom of destiny"

Användarbetyg: 1.0/10
Antal röster: 22

Läst: 1454ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2007-12-03

Axxis har utan tvekan haft en något svajig karriär. 1989 års ”Kingdom of the Night” är ett av de mest framgångsrika debutalbum genom tiderna följd av ”II” och ”The Big Thrill”. Allt såg ut att gå deras väg men många tappade förtroendet efter bottennappen ”Master of Survival” och ”Voodoo Vibes”. Det skedde därefter en klar uppryckning efter 2000 men det var först efter förra årets ”Paradise in Flames” som de flesta var överens om att Axxis var tillbaka på banan. Den 16e november släpptes nya plattan ”Doom of Destiny”.

Bandets stil har förändrats en del över åren. Från början var det mer melodiös hårdrock/metal vilket till dagens datum har övergått mer åt power metal med melodiösa inslag. Det karaktäristiska grundsoundet har emellertid bibehållits. Bernhard Weiβ’s unika röst gör ju även att man alltid känner igen sig. Lågtmässigt är skivan godkänd. Mycket av materialet är trallvänligt och medryckande men det finns även en del spår som är ganska intetsägande. Första halvan håller väldigt hög klass men titelspåret, ”Better Fate”, ”Bloodangel” och framför allt ”I Hear You Cry” som är min favorit. Sedan sänks ribban en del men vi kan fortfarande se fram emot ”Devillish Belle” mot slutet. Visst är Axxis på rätt spår och men det är fortfarande en bit kvar till den klass som de höll under de tre första albumen.

Det har blivit en hel del medlemsbyten på senare år och i dagsläget är den ende original medlemmen sångaren Bernhard Weiβ samt keyboardisten Harry Oellers som även han kan betraktas som original. Nya tillskottet inför ”Doom of Destiny” är unge gitarristen Marco Wriedt endast 23 år gammal. Av albumet att döma så är han klart godkänd, snygga riff och träffsäkra solon. Axxis använde sig av den kvinnliga sångerskan Lakonia redan på förra skivan och hon återvänder även denna gång som gästsångerska. Det funkar faktiskt väldigt bra i kombination med musiken.

Producerat skivan har Bernhard Weiβ och Harry Oellers gjort för att sedan åter igen lämna över mixningen till Dennis Ward (Pink Cream 69). Och vad kan man säga, det känns som allt den mannen rör vid blir bra. Albumet har ett rent men samtidigt tungt sound.

Alla Axxis fans borde rent instinktivt kolla upp ”Doom of Destiny” men för er som inte gör det, gör det!