Blackmores night
"Paris moon"

Antal röster: 30

Läst: 1582ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2007-12-03

Jag kan väll i ärlighetens namn säga att jag inte är något inbitet fan av Blackmore’s Night men jag har i alla fall lyssnat en hel del på albumen ”Under a Violet Moon” och ”Fires at Midnight”. Däremot har jag lyssnat desto mer på Ritchie Blackmore’s tidigare band Deep Purple och Rainbow vilka jag inte ska försöka dra några paralleller emellan. Blackmore’s Night är alltså bandet som Ritchie grundade efter Rainbow tillsammans med sin fru Candice Night och har nu spelat tillsammans i 10 år. Musiken är renässans inspirerad folkmusik med lite rockigare tongångar.

Paris Moon är en live dvd med tillhörande cd inspelad på Olympia Theatre i Paris. Det bjuds på ca 2 timmar musik med det bästa från hela Blackmore’s Night eran plus lite till. Hela bandet står naturligt vis klädda i renässans kläder i förgrunden till en stämningsfull scenografi.

Det finns flera ting som gör denna dvd till mycket bättre än vad jag förväntat mig. Dels så är det snyggt filmat och bra ljud men framför allt blir jag helt uppslukad av spelglädjen hos bandet. För det första är de väldigt samspelta och Candice sjunger lika bra som hon är vacker. Det syns att alla gillar det dom gör, speciellt Ritchie. Det är förvisso inget jätte smile han har men han skojar, gör gester, svänger med huvudet och bjuder till och med på en liten koreografi tillsammans med bassisten. Det är i alla fall mer än vad man kunde förvänta sig under hans tidigare år. Vad man kunde förvänta sig var dock att han skulle mästra sitt instrument och det gör han med besked. Det är inte bara gitarr utan även diverse andra instrument bland annat något så ovanligt som en hurdy gurdy. Candice tillför även mycket humor i mellansnacken till exempel när hon presenterar den gamla Deep Purple låten ”Soldiers of Fortune”. “You might have heard a rumor that Ritchie was in one or two bands before this one. Back in the days when he was moody and difficult. Trust me, he’s still moody and difficult… in a nice way”.

En viktig del som Blackmore’s Night lyckas med ypperligt är att hålla intresset uppe under hela spelningen. Låtlistan är väldigt genomarbetad med alla Blackmore’s Nights bästa låtar varvat med covers som Jethro Tull’s ”Rainbow Blues” med flera. Dom största ovationerna sker dock när en regnbåge dyker upp på storbildssärmen och Ritchie kom fram med sin berömda Fender Stratocaster. ”Ariel” blir helt klart höjdpunkten under konserten enligt mig.

Dvd’n innehåller förutom konserten även en kortare dokumentär samt ett fotogalleri. Formatet är widescreen med 5.1 Dolby Digital, 5.1 DTS och 2.0 stereo. Den medföljande cd’n innehåller 9 låtar från konserten samt två bonus låtar.

Paris Moon är ett måste för alla som är Blackmore’s Night fans och för alla nya så är det definitivt en bra introduktion.

Läs även:
Blackmores Night - Winter carols