Draconian
"Turning season within"

Användarbetyg: 2.9/10
Antal röster: 26

Läst: 2030ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2008-03-05

Säffles mörkaste har precis utkommit med nytt album, ”Turning season within”. Sedan 1994 års start, då under namnet Kerberos och med inriktiktning black/döds, är detta det fjärde albumet nuvarande sextetten släppt. Blackmetallen är dock numera lämnad långt bakom sig visar det sig.
Väl i CD-spelaren slår det mig på en gång, visst låter det bekant? Atmosfären, sången, tempot. Det känns som jag är förflyttad till 1996 och åter hör Theatre of Tragedys mästerliga ”Velvet darkness they fear” för första gången igen. Det är dock absolut inte frågan om plankningar, utan snarare en förnimmelse och känsla jag känner igen från ett av, i mitt tycke, de bästa gothmetal-albumen. Draconian är kanske lite mer städade och melodiska, men i min bok gör man det riktigt, riktigt bra. Annat som dyker upp som referens är tidiga Katatonia, samt de mjukare delarna av tidiga Tristania.
Sången utgörs av female/male sång enligt välprövat snitt, och här gör man det mycket bra. Growlen är brutal (Anders Jakobsson kan detta, no question about it) och den kvinnliga skönsången av Lisa Johansson är även den mycket kompetent och vacker. Förrutom allt detta då så stoltserar Draconian med något ganska väsentligt, nämligen bra låtar. Fin-fina riff och bra melodiskt gung rakt igenom och Holma hittar inget att klaga på.
Bandet har för att sammanfatta kort och konscist hittat en riktigt skön mix av goth, doom, tyngd och melodi. Man lyckas även blanda in en del progressiva inslag utan att det för den skull blir krystat. En för mig ny bekantskap som jag förmodligen lär få dras med ett tag.

/Holma