Ayreon
"01011001"

Releaser: 2008

Anvndarbetyg: 2.4/10
Antal rster: 30

Lst: 2212ggr | Kommentarer: 2 | Inlagd: 2008-03-05

Äntligen! Fyra år har gått sedan mästerverket ”The Human Equation” släpptes och väntan sedan dess har varit snudd på olidlig. ”01011001” (ASCII-kod för bokstaven Y) är det sjunde Ayreon albumet skapat av det holländska musikgeniet Arjen A. Lucassen. I vanlig ordning så är hela skivan arrangerad av Arjen där han tar hjälp av vokalister och gästmusiker. Sångarna denna gång är bland annat Hansi Kürsch (Blind Guardian), Bob Catley (Magnum), Jorn Lande, Steve Lee (Gotthard) och Tom Englund (Evergrey) för att nämna någa.

Naturligtvis är även ”01011001” ett konceptalbum som alla föregångarna. Storyn i stora drag handlar om en högteknologisk ras kallade ”Forever” som lever på planeten Y. Deras behov av teknologi har gjort att de är helt beroende av teknologi och har i och med detta förlorat alla sina känslor. När en komet passera Y planterar de sitt DNA för att skapa nytt liv på jorden i hopp om en bättre värld. Men det visar sig att det uppkomma livet på jorden skapar samma behov av teknologi vilket är förödande för människorna. ”01011001” är en dubbel-cd där den första utspelar sig på planeten Y och den andra på Jorden.

Första gången jag lyssnade igenom albumet var jag något besviken. Tyckte den var ojämn och inte alls lika bra som jag hoppats på. Efter ytterligare 3-4 lyssningar så föll allt på platts och allt nådde oanade höjder. Det råder ingen tvekan om att den mest komplexa Ayreon-skivan hittills, men för att citera Arjen: ”Varför göra det enkelt när man kan göra det svårt…?” (SRM #49). Det karaktäristiska Ayreon soundet återfinns men i sin helhet är det en mer mörk betoning. Vad som gör att denna skiva är så bra är förutom all välskriven och välkomponerad musik så har Arjen lyckats peta in rätt sångare på rätt platts. Alla sångares röster passar löjligt bra på just det parti de sjunger på, kan tyckas vara ett omöjligt pussel att lägga för Arjen men han har lyckats. De bästa sångprestationerna står Jorn Lande och Hansi Kürsch för, men det är fortfarande helheten som är styrkan hos Ayreon.

För alla som gillar Ayreon så är ”01011001” ett absolut måste. För er som inte hört Ayreon tidigare så kan skivan kanske kännas lite avskräckande på grund av att den är mer svårlyssnad än tidigare alster som ”Into the Electric Castle” eller ”The Human Equation”. Ayreon är progressiv metal som placerar sig i kategorin ”rock opera”, tyvärr måste jag meddela att Arjen får alla andra liknande projekt att blekna i jämförelse.

Namn: Per | Datum: 2008-07-25 21:05:03

Först när jag lyssnade på skivan gav jag den 1/10...efter 10 genomlyssningar 10/10 detta är verkligen en väldigt underskattat artist..som samlar ala världens bästa musaiker på sina skivor.. absolut värd att kolla upp...
Namn: Sebastian | Datum: 2009-04-07 13:44:27

En av mina absoluta favoritskivor någonsin. Ju mer jag har lyssnat på den, desto bättre har den låtit. Det är perfektion ända ned till de minsta detaljerna - Ett mästerverk!