Andre Matos
"Time to be free"

Läst: 1412ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2008-03-05

”Time to be Free” är brassen Andre Matos solo debut, men helt färsk är han inte då han redan gjort sig ett namn genom sina tidigare band Angra och Shaaman. Albumet hade premiär i Japan redan för ett halvår sedan där skivan legat högt på försäljningslistorna och nu är det dags att invadera Europa.

Vi blir bjudna på riktigt bra power metal från Matos och hans musiker, som till större delen består av ex. Angra och Shaaman medlemmar. Skivan är både snyggt- och smart gjord. Med det menar jag att låtarna i grunden är renodlad power metal men är utöver det kryddade med lite pampiga partier, progressiva stycken och lite lugnare mer stämningsfulla element vilket skapar ett engagemang samt välbehag hos lyssnaren. Att Matos röst dessutom passar som handen i handsken till musiken gör ju inget sämre. Det finns nog inget band jag kan jämföra med rakt av men det finns tydliga musikaliska kopplingar till hans tidigare band Angra, Shaaman och även till exempel Edguy, Helloween, Stratovarius, Kamelot och Dream Theater för att nämna några. Materialmässigt tycker jag att hela skivan funkar förutom ”A New Moonlight” som är 9 minuter trälighet. I övrigt så är några favoriter ”Letting Go”, ”Rio”, ”How Long”, ”Face the End” och ”Endeavour” vilket är nästan alla spår. Avslutningsvis så finns det även ett bonusspår, Journey covern ”Seperate Ways (Worlds Apart)” som görs riktigt bra i mitt tycke.