Dominici
"O3 - A trilogy pt.3"

Användarbetyg: 1.1/10
Antal röster: 16

Läst: 1008ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2008-05-05

Någon som minns Charlie Dominici? Originalsångaren från Dream Theater som efter debuten ”When Day And Dream Unite” fick sparken för att därefter försvinna från musikbranschen i 15år. Det var först efter tragedin den 11 september som Charlie kände att det var dags att börja göra musik igen. Resultatet blev trilogin O3 under namnet DOMINICI. I år släpps den tredje och sista delen.

En liten summering: 2005 släppte Charlie första delen på eget bevåg. Musiken var i singer-songwriter stil och enligt mig inte speciellt tilltalande. 2007 kom del två där Charlie skaffat sig ett band och producerat renodlad progressiv metal i samma anda som sina forna lagkamrater Dream Theater. Nu i år kommer den sista delen i samma utförande som del två. Handlingen är i korthet en dokumentation av en terrorists liv som kommer till USA för att förgöra världen, men han börjar snart tvivla på sitt uppdrag.

Jag är glad att säga att DOMINICI lyckats höja ribban ytterligare inför den avslutande delen. Det är bara att luta sig tillbaka och njuta. Denna skiva är dels mycket tyngre och mastigare än föregångarna, samt mycket mer finslipad. Produktionen är betydligt bättre där man lagt stor vikt vid tyng och pomp. Bra exempel för det är Revelation eller öppningsspåret King of Terror. Låt materialet är riktigt bra och den absoluta toppen är Liquid Lightning. Här tycker jag även Charlie gör sin bästa sånginsatts. Sången över lag på skivan är lite ojämn men Dominici har en väldigt karaktäristisk röst som jag inte kan låta bli att tycka om.

”03 – A Trilogy pt.3” är ett måste för alla som gillar progressiv metal. Det är förvisso inget banbrytande som till exempel Dream Theater inte skulle kunna klara av eller redan har gjort. Men en sak är säker, DOMINICI gör det minst lika bra!

Se även:
Dominici – 03 – A Trilogy pt.2