Cataract
"Cataract"

Antal röster: 27

Läst: 1255ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2008-05-05

Hårt utan höjd
Metalcore är absolut den genre jag lyssnar mest på och jag har så gjort de senaste åren. Ändå har jag lyckats missa CATARACT som har hållt på hela 2000-talet. En bidragande orsak till detta kan nog vara att de kommer från Schweiz. Denna självbetitlade skiva är deras femte fullängdare och påminner om akter som MAROON och SWORN ENEMY.

Bemanningen har förändrats sedan förra skivan i och med en ny basist och att självaste grundaren, Simon Füllemann, har slutat till förmån för den föredetta gitarristen i DISPARAGED. Musiken är tung, precis som den ska, sången gör det som behövs och allt känns mycket bra när man lyssnar. Ändå är det något som fattas. En känsla av att man hört det förut infinner sig och jag saknar något som sticker ut från mängden. Av de tio låtar som gör ”Cataract” är det några få som gör att jag verkligen rycks med. Den låt som i mina öron höjer hela skivan och är absolut bäst är tredje spåret Snake Skin. Med mörkare growl i refrängen och en väldigt medryckande sådan gör att det här är en låt som jag kommer återkomma till fler gånger i år. Även Burn At The Stake med ett tungt breakdown mitt i är också mycket tilltalande. Doomed Steps är också den en av plattans bättre stunder. Annars tycker jag att det mesta smälter ihop till en, långt ifrån dålig men ändock, hård massa.

Är man ett fan av genren kommer man inte bli besviken, stundtals riktigt tungt, utan att riktigt höja sig. Jag lyssnar hellre på de något hårdare ALL SHALL PERISH eller de mer melodiösa KILLSWITCH ENGAGE.

/Blanksteg