"Peacenemy"

Releasećr: 2008

Användarbetyg: 2.9/10
Antal röster: 48

Läst: 1502ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2008-05-05

Osvenska Göteborgare
Med svenska M.A.N.s andra album, ”Peacenemy”, fick Skandinavien ett slag pĂ„ fingrarna och albumet har vid dags datum i alla fall inte slĂ€ppts hĂ€r. Vad gĂ„r dĂ„ vi hĂ€r uppe i norr miste om frĂ„n göteborgarna med MNEMICs förre sĂ„ngare Tony JJ i spetsen?

Musiken Àr svÄrdefinierad, men att beskriva det som alternativ thrash/nu-metal Àr det nÀrmaste jag kommer. Fyrmannakolossen lÄter lite som en korsbefruktning mellan MACHINE HEAD och STATIC-X som Àr bÀsta kompis med MUSHROOMHEAD och bor granne med Max Cavalera, vilket i sig Àr ett vÀldigt gott betyg. PÄ My Own Sickness gÀstas Àven bandet av Burton C. Bell, sÄngare i FEAR FACTORY, vilket ger ytterligare en dimension till skivan. NÄgot som egentligen inte behövs dÄ Tonys röst ger tillrÀcklig variation för att jag ska hÄlla intresset genom hela skivan, bÄde en och tvÄ gÄnger. LÀgger man dessutom till att musiken Àr lÄngt ifrÄn den traditionella svenska skolan med ett antal strÄk-, strÀng- och slaginstrument som inte hör till vanligheterna, sÄ fÄr man ett sÄdant hÀr trevligt paket. Ett paket innehÄllandes skönt melodiösa Eyes Bled, Tears Shed, den hÀrligt futuristiska Outnumbered och 44 Teeth som nÀrmast pÄminner om tysk industri. Allt sammanslaget ger ett helhetsintryck som Àr bÄde ett och tvÄ snÀpp bÀttre Àn deras första slÀpp.

Slutligen kan jag bara hoppas att ”Peacenemy” slĂ€pps Ă€ven hĂ€r, dĂ„ det Ă€r ett inslag som jag tycker verkligen behövs inom svensk metal. TillrĂ€ckligt varierat för att hĂ„lla ens intresse vid liv, och samtidigt strukturerat och enhetligt. Ett mĂ„ste, helt enkelt.

/Blanksteg