Kings X
"XV"

Användarbetyg: 1.3/10
Antal röster: 25

Läst: 1362ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2008-06-02

När det diskuteras underskattade grupper så är det inte sällan KING’S X kommer på tal. Gruppen har nu gjort album i 20 år utan att få sitt stora genombrott. Den mest kända och tyngsta (även bästa IMO) plattan kom 1994, ”Dogman”. Sedan dess har i vart fall jag väntat på en uppföljare i samma klass. Prognoserna för nya plattan ”VX” har varit lovande så det ska bli spännande att se vad den amerikanska trion bringar till bordet.

KING’S X består av tre musiker av högsta rang som gång på gång överträffat sig själv vad gäller låtskrivandet. Bandet blir ofta jämförda med en annan inte helt okänd trio från Kanada (RUSH) även fast musiken ligger en liten bit ifrån. KING’S X bjuder som vanligt på ett unikt sound med mycket tyngd och en hel del funk-grooviga inslag. ”XV” börjar helt lysande. Jag nämnde tidigare att jag hoppades på ett tyngre sound, man kan säga att mina böner blev hörda. Öppningsspåret Pray är riktigt bra och känns näst intill saxad från ”Dogman”. Även följande låt, Blue, håller hög klass och är framförd i lugn klassisk KING’S X förpackning. Två andra favoriter på plattan är Alright och Broke där de funk-grooviga inslagen är som tydligast. Den låt som jag nog håller högst på skivan är I Don’t Know som är otroligt snyggt gjord.

Även fast ”XV” besitter välskrivna låtar så dalar mitt intresse ganska snart. Det känns lite som jag hört det här tidigare. För er som gillar KING’S X sedan tidigare så är den här plattan ett måste. För er andra rekommenderar jag hellre de två första plattorna plus ”Dogman” att börja med.