Machinery
"The passing"

Betyg: 4/10

Läst: 1257ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2008-06-02

Det svåra andraalbumet är här. Vad jag kan se har MACHINERY inte lärt sig sin läxa från föregående album, ej heller ger de någon känsla av att ha funnit sig själva.
Enligt Stockholmsbandets egen utsago är The Passing ett unikt album som täcker döds, epic, black och thrash. Albumet lär också gillas av varje metal head. Jag kan hålla med om utsvävningarna inom diverse metal men resten är mer tveksamt. Skivan inleds med en hyfsat hittig låt, Cold. Det som gör den mer lättlyssnad är att NEVERMORE gjort cirka tjugo stycken låtar i detta snitt. Det gör också att MACHINERYs försök känns rätt onödigt. Cold efterföljs med en låt jag trodde hamnat fel vid en första lyssning. Reason is the Truth är en renslåt där döds och thrash trängs. MACHINERY hamrar på i denna stil skivan ut, Nevermoreinspirerat blandas med låtar som låter som äldre ARCH ENEMY, black metal eller thrash.
Det är i viss mån tekniskt skickligt och sången är helt ok. Skivan känns dock tvungen och urvattnad. Blanda genre, gärna. Men det gäller att göra det bra och med kaxighet. En röd tråd är också att föredra.
För att väga upp denna vomering av negativ kritik bör nämnas att låtarna ”I Divine” och ”Dead Man” får mig att sjunga med. Melodierna i dessa låtar är de mest fungerande i maskineriet. Det är ett hyfsat bra tecken. Fokuserar bandet på denna stil eller bara hittar den berömda röda tråden kan det bli aktuellt med att få krypa till korset till nästa platta.

/SheWantsRevenge