Moonspell
"Night Eternal"

Användarbetyg: 1.3/10
Antal röster: 35

Läst: 1800ggr | Kommentarer: 1 | Inlagd: 2008-06-02

Låt mig omedelbart inleda med att slå fast en sak direkt för eventuella tvivlare; portugisiska MOONSPELL har aldrig varit ondare än vad de understundom visar upp i nya ”Night Eternal”. Al-jävla-drig!

Titellåten är skruvat thrashig, Moon in mercury är som en demonkexning a’la ”Excorsisten” medan bland andra Shadow sun visar på en smygande riffondska inte skådad sedan NEFILIMs märkliga karriär tog ett alltför abrupt slut.

Men MOONSPELL vore inte MOONSPELL om man inte i gammal god stil varvar de hårdare alstren med ett mjukare anslag, dynamik kallas det visst? Scorpion Flower visar på en betydligt melodiösare sida av mycket långsmale frontmannen Fernando Ribeiro med anhang, och även om jag hör ryktas att denna softischare sida framkallar kräkreflexer hos vissa WeRock-kollegor så kapitulerar jag; MOONSPELL har aldrig varit bättre. Detta sagt om ett band med en rakt lysande inledande albumtriologi bestående av ”Wolfheart”, ”Irreligious” samt ”Sin/Pecado”. Det här är en formidabel segerdefilering i den något udda grenen ”portugisisk–doom-goth-black-metal”.

Välkommen till den eviga portugisiska natten...

/Holma

Läs även:
Moonspell - Under Satanae

Namn: Alien Helm | Datum: 2008-06-09 20:56:36

De gör en spelning i Sverige denna sommar som jag förstår det. Arvika 4 juli, borde vara en fredagsspelning...Ribeiro är galet säker. Trodde aldrig de skulle komma upp i Irreligious-klass igen. Inte alltför ovanligt att ett band \"överlevererar\" med ett album ganska tidigt i karriären som de sedan letar förgäves att slå. Men Moonspell lyckas, nästan :)