Demiurg
"The hate chamber"

Användarbetyg: 0.7/10
Antal röster: 35

Läst: 1275ggr | Kommentarer: 2 | Inlagd: 2008-08-01

Svenska DEMIURGs debutalster ”The Hate Chamber” är en trevlig ny bekantskap. Brutalt köttig death metal i BOLT THROWERs anda funkar alldeles ypperligt i min stereo. Tyngden går inte att ta miste på, en tyngd som gruppen har premierat till förmån för att inte ha med i stort sett en enda höghastighetslåt. Normalt sett hade jag tyckt att detta faktum vara ett minus, men när det är så konsekvent genomfört som i låtar som Resurrecting the rotten och The Apocalyptic kan jag inte göra annat än att kapitulera. Den growlande sången från Rogga Johansson har jag bara en sak att säga om – gosse vad bra den är! Fet är bara förnamnet och det är mannens stämma som lyfter plattan utöver det vanliga.

Musiken har förutom tyngden en hel massa intressanta element – bitvis hör man tidigare nämnda BOLT THROWER, men även stänk av DARK TRANQUILLITY i gruppens låtar. Det är oftast ett fruktansvärt röj, och man kan riktigt se moshpiten framför sig. Det hade varit riktigt kul att se gruppen live, något jag verkligen ser fram emot om och när möjligheten ges.

Att detta skulle bli en platta som skulle dröja sig kvar anade jag redan när jag såg Dan Swanös namn – dennes gitarrspel lämnar inte mycket att önska, likadant är det med basisten Johan Berglunds lir som visar prov på en grym skicklighet. Den rena sången – japp den finns här, om än ganska sparsmakad – sköts med bravur av Pär Johansson. Trumspelet hanteras på plattan av Dan Swanö och jag undrar om inte Ed Warby som numera återfinns bakom trummorna kan höja bandet ytterligare ett snäpp.

Nog nu – gillar man tung death metal med ett grymt growl bör man kolla in DEMIURGs ”The Hate Chamber”.

Läs även:
Demiurg - Breath of the Demiurg